do roku 2023
W 2024 r. Miasto Mińsk Mazowiecki przekazało 6.574.532,59 zł na zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom miasta. Ponad 51% z tych środków przeznaczono na działalność ochotniczej straży pożarnej. Z kolei blisko 35% środków wydatkowanych w ramach bezpieczeństwa publicznego przeznaczono na funkcjonowanie operacyjne straży miejskiej. Wydatki majątkowe w obszarze bezpieczeństwa wyniosły w 2024 r. blisko 3,3 mln zł.
Liczba interwencji ogółem w 2024 r.
Liczba zgłoszeń od mieszkańców
w 2024 r.
Liczba przeprowadzonych interwencji własnych w 2024 r.
Straż Miejska Miasta Mińsk Mazowiecki wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego.
Szczegółowe zadania straży określone zostały w art. 11 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych oraz w § 6 i § 7 Regulaminu Straży Miejskiej nadany w trybie odrębnego zarządzenia Nr 814/337/22 Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 1 kwietnia 2022 r. w sprawie nadania Regulaminu Straży Miejskiej Miasta Mińsk Mazowiecki, zmienianego zarządzeniem Nr 1143/450/2023 Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 28 marca 2023 r. w sprawie wprowadzenia zmian w Regulaminie Straży Miejskiej Miasta Mińsk Mazowiecki.
Zadania z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego realizowane były na terenie miasta przez Straż Miejską. W analizowanym okresie strażnicy miejscy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa wykonywali nałożone na nich obowiązki. Podejmowane interwencje obejmowały zakres czynności administracyjno- porządkowych, oraz dotyczących ochrony porządku publicznego.
W 2024 r. na stanowisko dyżurnego wpłynęło 1.337 zgłoszeń od mieszkańców, z czego potwierdzonych było 858, a nie potwierdzonych 479, a z własnej inicjatywy podjęli czynności służbowe w 1.480 przypadkach.
Istotnym działaniem Straży Miejskiej wpływającym na poprawę porządku publicznego jest zapewnienie całodobowego monitoringu wizyjnego miasta. Kamery rozmieszczone zostały w punktach miasta najbardziej zagrożonych pod względem naruszenia porządku prawnego. W 2024 r. obserwując obraz z zamontowanych w mieście kamer ujawniono 46 zdarzeń.
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2024 r.
Liczba udzielonych pouczeń w 2024 r.
Liczba nieprawidłowości ujawnionych przez operatorów monitoringu wizyjnego w 2024 r.
W wyniku interwencji, podjętych w 2024 r. strażnicy miejscy nałożyli 1.591 mandaty karne na ogólną kwotę 210 000 zł., zastosowali 900 pouczeń i skierowali do sądu 235 wniosków o ukaranie. Odwieziono do izby wytrzeźwień lub do miejsca zamieszkania 26 osób. Taka struktura stosowanych środków prawnych nastawiona jest na oddziaływania wychowawcze. Funkcjonariusze Straży Miejskiej kierują się zasadą skuteczności działań, która nie zawsze leży w represyjności. Działania strażników mają służyć zapobieganiu popełniania czynów zabronionych.
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie utrzymania czystości na terenie miasta w 2024 r.
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie utrzymania porządku na terenie miasta w 2024 r.
Liczba kontroli w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na terenie miasta w 2024 r.
Ochotnicze straże pożarne z terenu miasta Mińsk Mazowiecki w 2024 r. brały udział w 104 działaniach i akcjach ratowniczych:
gaszenie pożarów,
działania podczas lokalnych podtopień, w szczególności pompowanie wody z piwnic i garaży,
usuwanie powalonych drzew i gałęzi z pasa drogowego oraz zabezpieczenie uszkodzonych obiektów i elementów budowlanych oraz zerwanych linii energetycznych i telefonicznych,
usuwanie plam oleju, działania porządkowe po wypadkach i kolizjach drogowych,
zabezpieczanie lądowiska Lotniczego Pogotowia Ratunkowego,
usuwanie gniazd szerszeni,
inne działania np.: poszukiwanie osób zaginionych; zabezpieczenie działań ratowniczych podczas wycieku gazu, udzielanie kwalifikowanej pierwszej pomocy, otwieranie mieszkań dla wezwanego Pogotowia Ratunkowego, pomoc ratownikom w przenoszeniu pacjentów do karetki, wyławianie śniętych ryb i usuwanie glonów ze zbiorników wodnych w Parku Miejskim, usuwanie zagrożenia w wyniku przewrócenia rusztowania na drogę, wydobywanie osoby spod osuwiska w wykopie, pomoc zwierzętom wolnożyjącym, ozonowanie przedszkoli.
Dodatkowo Miasto Mińsk Mazowiecki wykorzystało pomoc finansową w formie dotacji celowej na budowę strażnicy dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim w wysokości 2.100.000,00 zł.
Jednym z najważniejszych zadań Miasta Mińsk Mazowiecki jest zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego na administrowanym terenie. Referat Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych Urzędu Miasta Mińsk Mazowiecki (przed reorganizacją element organizacyjny: Zarządzanie Kryzysowe i Sprawy Obronne) realizuje zadania z zakresu bezpieczeństwa, spraw obronnych, ochrony ludności i obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Podczas realizacji zadań Referat współdziała z Komendantem Powiatowym PSP, Komendantem Powiatowym Policji, Szefem Wojskowego Centrum Rekrutacji i innymi organami władzy publicznej, z centrami zarządzania kryzysowego, z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, realizującymi monitoring środowiska, z jednostkami organizacyjnymi i spółkami Miasta oraz przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi i innymi jednostkami z terenu Miasta Mińsk Mazowiecki.
Do najistotniejszych przedsięwzięć zrealizowanych przez Zarządzanie Kryzysowe i Sprawy Obronne w 2024 r. należy zaliczyć:
Działania w zakresie bezpieczeństwa:
monitorowanie stanu bezpieczeństwa na terenie Miasta, prowadzenie bieżącej analizy zagrożeń, przygotowywanie informacji, określanie wniosków i zadań dotyczących bezpieczeństwa na terenie Miasta,
prowadzenie postępowań w sprawach zgromadzeń publicznych,
prowadzenie postępowań w zakresie udzielania zgody na wykonywanie lotów nad Miastem,
utrzymanie sensorów (4 czujników smogu) zlokalizowanych na terenie Miasta:
przy ul. Małopolskiej 11;
przy ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego 56;
przy ul. Sosnkowskiego 1;
przy ul. Przemysłowej 7.
zapewnienie przetwarzania i udostępniania danych jakości powietrza za pomocą platformy internetowej dostępnej pod adresem: www.map.airly.eu oraz na stronie internetowej Miasta,
wspieranie działań prewencyjnych podejmowanych przez służby, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne, mające na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku na terenie miasta, w tym: przekazanie środków finansowych w wysokości 16.000,00 zł na nagrody dla policjantów wyróżniających się zaangażowaniem, wysokim poczuciem odpowiedzialności, rozwagą i kulturą osobistą do Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim,
monitorowanie realizacji „Programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego Powiatu Mińskiego na lata 2024 – 2028” na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki.
Działania w zakresie zarządzania kryzysowego:
przyjmowanie ostrzeżeń, komunikatów i zgłoszeń o zdarzeniach powodujących zagrożenia na terenie miasta Mińsk Mazowiecki,
powiadamianie jednostek organizacyjnych oraz zamieszczanie na stronie internetowej Miasta ostrzeżeń, informacji i komunikatów z zakresu istniejących zagrożeń, niebezpiecznych zdarzeń i utrudnień na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki,
powiadamianie sił ratowniczych oraz podejmowanie działań zmierzających do likwidacji skutków zagrożeń (np. usunięcia powalonych drzew z rzeki Srebrna),
zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych,
realizacja zadań wynikających z wprowadzenia stopni alarmowych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (stopień BRAVO, CHARLIE-CRP i BRAVO-CRP),
opracowanie „Planu Zarządzania Kryzysowego Miasta Mińsk Mazowiecki” zgodnie z wytycznymi Starosty Mińskiego,
monitorowanie zagrożonych obszarów i systemów, analizowanie otrzymywanych informacji, sporządzanie wniosków i propozycji działań oraz przekazywanie okresowych meldunków do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
Działania w zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych
aktualizacja planów, procedur i opracowań, w szczególności dokumentacji Stałego Dyżuru Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki,
opracowanie informacji do Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych,
przeprowadzenie treningu zespołu realizującego zadania w ramach Akcji Kurierskiej, udział w ćwiczeniu dowódczo-sztabowym pod kryptonimem „WISŁA-24” w ramach akcji kurierskiej, a także opracowanie wykazu ćwiczeń obronnych planowanych w 2025 r. oraz wniosków i rekomendacji z ćwiczeń przeprowadzonych w 2024 r.,
opracowanie rejestrów i zestawień świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
powadzenie postępowań administracyjnych dotyczących przeznaczania osób do wykonania świadczeń osobistych oraz przeznaczania rzeczy ruchomych i nieruchomości do wykonania świadczeń rzeczowych na rzecz obrony,
realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem kwalifikacji wojskowej.
Działania w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej
zapewnienie dostaw wody do celów przeciwpożarowych – umowa trójstronna Miasta Mińsk Mazowiecki z Komendą Powiatową PSP w Mińsku Mazowieckim oraz Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o.,
zawarcie umowy z Ochotniczą Strażą Pożarną w Mińsku Mazowieckim i umowy z Ochotniczą Strażą Pożarną „Kędzierak” na podejmowanie działań w celu ochrony życia, zdrowia, mienia lub środowiska w 2025 r., w szczególności na prowadzenie działań ratowniczych, udziału w akcjach ratowniczych, udziału, w ochronie ludności oraz na upowszechnianie wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony przeciwpożarowej i udzielania pierwszej pomocy,
realizacja umów Miasta Mińsk Mazowiecki z ochotniczymi strażami pożarnymi w 2024 r., w tym:
budowa strażnicy dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim;
ubezpieczenie członków ochotniczych straży pożarnych (w szczególności biorących czynny udział w działaniach ratowniczych), członków Młodzieżowej Drużyny Pożarniczej oraz samochodów specjalnych i przyczep należących do ochotniczych straży pożarnych,
zapewnienie przeprowadzenia okresowych badań lekarskich dla strażaków ochotniczych straży pożarnych i kierowców pojazdów uprzywilejowanych,
prowadzenie spraw związanych z wypłatą ekwiwalentów pieniężnych dla strażaków ochotniczych straży pożarnych za udział w działaniach i akcjach ratowniczych oraz szkoleniach i ćwiczeniach,
pokrywanie kosztów badań technicznych, legalizacji, eksploatacji, konserwacji,
i napraw samochodów, przyczep, motopomp, agregatów prądotwórczych oraz narzędzi i urządzeń ratowniczych,
zakupienie przy pomocy finansowej udzielonej w formie dotacji celowej Województwa Mazowieckiego wyposażenia dla ochotniczych straży pożarnych, w tym: radiotelefony Motorola 6 kpl, detektor wielogazowy oraz umundurowanie strażackie (ubrania specjalne 5 kpl, buty bojowe 8 par, hełmy strażackie z latarką 6 szt, kominiarki 15 szt, rękawice bojowe 8 par, rękawice techniczne 10 par),
zakupienie wyposażenia dla ochotniczych straży pożarnych (przecinarka spalinowa, szafki z narzędziami, części do samochodów pożarniczych, elementy umundurowania, narzędzia warsztatowe oraz wyposażenie szatni i pomieszczenia socjalnego strażaków ratowników,
pokrywanie kosztów platformy gromadzenia danych, alarmowania i powiadamiania dla ochotniczych straży pożarnych „e-Remiza”,
pokrywanie kosztów selektywnego powiadamiania strażaków OSP „Kędzierak” oraz kosztów zakupu energii elektrycznej w strażnicy OSP Mińsk Mazowiecki.
Działania w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej
Obszar ochrony ludności i obrony cywilnej od dłuższego czasu wymagał kompleksowej regulacji, adekwatnej do zmieniającej się rzeczywistości oraz pojawiających się nowych zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych. Wejście w życie ustawy z 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny dodatkowo spowodowało lukę prawną w tym obszarze, gdyż usunięte zostały przepisy w zakresie funkcjonowania obrony cywilnej oraz Szefa Obrony Cywilnej Kraju. Od 01.01.2025 r. obowiązuje nowa ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej nakładająca zadania, określająca organy i podmioty realizujące zadania, zasady planowania, zasady funkcjonowania systemu wykrywania zagrożeń, systemu powiadamiania i alarmowania ludności, zasady budowy i użytkowania budowli ochronnych oraz zasady finansowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej. Pomimo chaosu legislacyjnego związanego z funkcjonowaniem ochrony ludności i obrony cywilnej, to w szczególności zrealizowano:
utrzymanie i przeprowadzenie konserwacji Systemu Ostrzegania i Alarmowania Ludności składającego się z centrali alarmowej, stacji pogody i czujniku zanieczyszczeń w Urzędzie Miasta oraz 10 elektronicznych syren alarmowych zlokalizowanych na terenie Miasta:
ul. Małopolska 11,
ul. Stefana Kardynała Wyszyńskiego 56,
ul. Konstytucji 3 Maja 10,
ul. Siennicka 17,
ul. Budowlana 2,
ul. Warszawska 250/81,
ul. Sosnkowskiego 16,
ul. Osiedlowa 8,
ul. Sosnkowskiego 1,
u zbiegu ulic Spacerowej i Klonowej,
dokonanie aktualizacji danych do „Planu działań wdrażających ograniczenia w zakresie obrotu paliwami oraz zmniejszających zużycie paliw ropopochodnych w województwie mazowieckim”,
utrzymanie Miejskiego Magazynu Obrony Cywilnej.