Realizacja zadań związanych ze sprawami społecznymi, rodziną oraz zdrowiem stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk programów i strategii przyjętych przez Władze Mińska Mazowieckiego. Do najważniejszych z nich należą:
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2025,
Miejski Program Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2024-2026,
Program Wspierania Rodziny Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2024,
Program Wsparcia i Aktywizacji Seniorów w Mieście Mińsk Mazowiecki na lata 2021-2025,
Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2025.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
(poniesione wydatki w działach 852, 853, 855)
Aktualny poziom wydatków na pomoc społeczną i wsparcie dla rodziny w 2024 r. wiąże się z kontynuowaniem działań Miasta Mińsk Mazowiecki związanych ze wsparciem materialnym dla mieszkańców.
Na wzrost poziomu wydatków miała wpływ m.in. ustawa o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego z 23 maja 2024 r.
Na rosnącą tendencję wpłynęło również przedłużenie kolejnych regulacji wspierających polskie rodziny w postaci dodatku osłonowego niwelującego koszty energii, gazu i żywności, który w 2024 r. charakteryzował się większą kwotą wydatkowaną z budżetu gminy na ten cel niż w roku poprzednim.
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zadaniem pomocy społecznej jest zapobieganie tym sytuacjom przez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem. Pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
Zakres pomocy społecznej obejmował zadania określone w ustawie o pomocy społecznej. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wykonywał także zadania wynikające z innych aktów prawnych m.in. z ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, ustaw o dodatku osłonowym, elektrycznym czy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Obecna struktura organizacyjna Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest odpowiedzią na diagnozowane na przestrzeni wielu lat potrzeby środowiska lokalnego, określone w oparciu o analizę i ocenę występujących zjawisk, powodujących zapotrzebowanie na różne formy wsparcia.
Źródłem finansowania zadań realizowanych przez MOPS są:
środki własne miasta,
dotacje do zadań własnych,
oraz dotacje do zadań zleconych.
W trakcie 2024 r. MOPS kompleksowo realizował zadania własne oraz zadania zlecone z zakresu pomocy społecznej. Dodatkowo, pozyskano środki oraz inne świadczenia ze źródeł zewnętrznych, np. w ramach programów "Posiłek w szkole i w domu", "Asystent rodziny", "Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej", "Opieka 75+", "Opieka wytchnieniowa" czy "Korpus Wsparcia Seniorów". Ponadto, w ramach prowadzonej działalności statutowej MOPS w swojej bieżącej pracy realizował projekty socjalne i działania środowiskowe, m.in. prowadzenie Zespołu Interdyscyplinarnego czy organizacja i koordynowanie Punktu Konsultacyjnego. W Ośrodku działała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Miejski Punkt Konsultacyjny „STOP Przemocy”.
Łączne wydatki MOPS na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej w 2024 r. przedstawia poniższa tabela
Wysokość wypłaconych świadczeń społecznych
Wydatki na bieżące utrzymanie MOPS
Wartość zadań związanych z usługami opiekuńczymi
Najczęściej występującymi powodami korzystania z pomocy społecznej w Mińsku Mazowieckim w 2024 r. były długotrwała lub ciężka choroba, ubóstwo oraz bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Należy przy tym zaznaczyć, że rodzina mogła korzystać z pomocy z powodu różnych przesłanek jednocześnie (ta sama rodzina mogła być ujęta w tabeli przy kilku pozycjach). Aby uzyskać pomoc ze strony MOPS rodzina lub osoba ubiegająca się o pomoc musi spełnić co najmniej dwie przesłanki tj. po pierwsze dochód osoby lub rodziny nie może przekroczyć kryterium ustawowego, po drugie musi wystąpić co najmniej jedna przesłanka, o której mowa w ustawie o pomocy społecznej.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wspiera osoby, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Dla porównania warto dodać, że główne powody korzystania z pomocy społecznej były podobne do występujących rok wcześniej.
W 2024 r. świadczeniami pieniężnymi objęto 424 rodziny, a niepieniężnymi 295 rodzin.
Pracę socjalną świadczono wobec 838 rodzin.
W ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2024 r. w placówkach oświatowych z gorącego posiłku w formie obiadu skorzystało 265 dzieci. Otrzymane środki finansowe pozwoliły dofinansować pomoc w formie obiadu 99 dzieciom w przedszkolu w ilości 8.290 posiłków oraz 166 dzieciom w szkole w ilości 13.820 posiłków. W 2024 r. z pomocy w formie gorącego posiłku skorzystało także 21 osób dorosłych w ilości 2.854 obiadów.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował także pomoc na podstawie programu osłonowego, z którego skorzystało 2 dzieci. W ramach programu z pomocy w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności skorzystało 5 rodzin składające się z 23 osób.
Łącznie z pomocy w formie posiłku i zasiłku celowego na zakup żywności lub posiłku skorzystało 389 osób, tj. w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” z posiłku skorzystało 288 osób, z zasiłku celowego 23 osoby oraz 78 osób poza programem.
Kierowanie do domów pomocy społecznej
W 2024 r. do Domów Pomocy Społecznej skierowano 20 osób. Łącznie w DPS przebywało 48 mieszkańców miasta Mińsk Mazowiecki. Roczny koszt ich pobytu w placówkach to kwota 2.250.505,00 zł.
Usługi opiekuńcze
W 2024 r. usługami opiekuńczymi objęto łącznie 73 mieszkańców miasta na kwotę 488.122,00 zł.
system pieczy zastępczej
Głównymi przyczynami umieszczenia dzieci w pieczy zastępczej są: niewydolność opiekuńczo - wychowawcza rodziców, przemoc wobec członków rodziny, uzależnienia, choroby uniemożliwiające właściwe realizowanie władzy rodzicielskiej przez dorosłych.
W 2024 r. w pieczy zastępczej przebywało łącznie 80 dzieci z miasta Mińsk Mazowiecki, w tym w instytucjonalnej pieczy zastępczej przebywało 14, a w rodzinach zastępczych 66 dzieci. W 2024 r. zostało umieszczonych 21 dzieci, w tym 2 w instytucjonalnej pieczy zastępczej i 19 dziecko w rodzinnej pieczy zastępczej.
Łączna kwota wydatkowana na realizację tego zadania wyniosła 900.081,51 zł.
Stypendia i zasiłki szkolne
W 2024 r. 63 uczniom mińskich szkół wypłacono stypendium szkolne na łączną kwotę 105.383,60 zł.
Pomoc ŻywnościowA
W ramach programu ośrodek wydał żywność dla 461 osób. Łącznie wydano 1.770 paczek żywnościowych, o wadze 23.284,40 kg na kwotę 145.872,67 zł.
Program „Asystent rodziny 2024”
Łączna kwota przeznaczona na realizację tego zadania to 73.355,48 zł. Program w mieście realizowało sześciu asystentów pracujących łącznie z 51 rodzinami. W rodzinach, z którymi współpracował asystent rodziny pozostawało 107 dzieci, z których 26 pozostaje w pieczy zastępczej.
Program „Opieka 75+”
MOPS świadczył usługi opiekuńcze na rzecz osób starszych w ramach programu „Opieka 75+”, którego głównym celem było i jest zwiększenie dostępności do usług opiekuńczych dla osób 75 lat i więcej.
W 2024 r. w ramach powyższego programu usługami objęto 15 osób świadcząc 1.846 godzin usług.
Kwota dotacji przyznanej na realizację programu wyniosła 23.903,00 zł. Całkowity koszt realizacji usług opiekuńczych w ramach programu wyniósł 39.190,80 zł.
Program kierowany był do członków rodzin lub opiekunów, którzy wymagają wsparcia w postaci doraźnej, czasowej przerwy w sprawowaniu bezpośredniej opieki nad osobami z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Celem opieki wytchnieniowej było odciążenie członków rodzin lub opiekunów osób z niepełnosprawnościami poprzez wsparcie ich w codziennych obowiązkach przez zapewnienie czasowego zastępstwa.
W ramach ww. programu wsparcia udzielono 30 osobom, w tym 6 dzieciom świadcząc łącznie 3.888 godzin usług w ramach pobytu dziennego w miejscu zamieszkania oraz 21 dni w ramach pobytu całodobowego w miejscu zamieszkania dla 3 osób.
Całkowity koszt realizacji programu wyniósł 255.081,23 zł.
Program „Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej”
Głównym celem programu było wprowadzenie usług asystenta (AOON) jako formy ogólnodostępnego wsparcia wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym.
W ramach ww. programu wsparcia udzielono 6 osobom, w tym 2 dzieciom z niepełnosprawnością świadcząc łącznie 3.214 godzin usług. Całkowity koszt realizacji programu wyniósł 170.000,00 zł.
Program Korpus Wsparcia Seniorów
Program kierowany był do seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług teleopieki, czyli „opieki na odległość”. W ramach Programu w 2024 r. zostało zakupionych 32 nowych opasek bezpieczeństwa wraz z usługą operatora pomocy, które na podstawie umowy użyczenia zostały przekazane 32 seniorom z terenu miasta Mińsk Mazowiecki.
Program cieszył się popularnością wśród seniorów i miał duży wpływ na poprawę ich bezpieczeństwa oraz możliwość samodzielnego funkcjonowania w miejscu zamieszkania. Całkowity koszt realizacji programu wyniósł 24.566,94 zł.
Dodatek mieszkaniowy
Dodatek osłonowy
Dodatek gazowy
Bon energetyczny
Dodatek węglowy
Środowiskowy Dom Samopomocy w Mińsku Mazowieckim przy ul. Kościelnej 18 przeznaczony jest dla osób dorosłych, przewlekle chorych psychicznie, zamieszkujących na terenie powiatu mińskiego.
Powiatowy Środowiskowy Dom Samopomocy w Mińsku Mazowieckim przy ul. Sosnkowskiego 43, jest dziennym ośrodkiem wsparcia dla osób niepełnosprawnych intelektualnie.
Głównym zadaniem Klubu Integracji Społecznej „Aktywni” jest reintegracja społeczna i zawodowa osób długotrwale bezrobotnych na terenie miasta Mińsk Mazowiecki korzystających z pomocy społecznej, poprzez działania mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych, poprawę sytuacji życiowej uczestników oraz ich rodzin.
Prace społecznie użyteczne były wykonywane przez bezrobotnych bez prawa do zasiłku, korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, na podstawie skierowania przez Powiatowy Urząd Pracy w wymiarze 10 godzin tygodniowo i 40 godzin miesięcznie.
Instrument ten jest cennym narzędziem aktywizacji społeczno - zawodowej. Pomógł w wielu przypadkach zbliżyć do rynku pracy osobom bezrobotnym, korzystającym ze świadczeń pomocy społecznej. Łącznie do prac społecznie użytecznych zostało skierowanych 20 osób bezrobotnych z czego 15 osób podjęło pracę. Wypracowano łącznie 3.695 godzin.
Ogólny koszt prac społecznie użytecznych w 2024 r. wyniósł 38.838,70 zł.
Program Wspierania Rodziny jest jednym z kluczowych instrumentów polityki społecznej miasta, ukierunkowanym na pomoc rodzinom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej, które doświadczają problemów w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Jego głównym celem jest wsparcie rodzin w pokonywaniu trudności, przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym oraz stworzenie warunków sprzyjających prawidłowemu rozwojowi dzieci i młodzieży.
W kontekście działań podejmowanych w ramach Programu Wspierania Rodziny kluczową rolę odgrywają asystenci rodziny, pracownicy socjalni, instytucje pomocy społecznej, organizacje pozarządowe oraz inne podmioty zaangażowane w pracę na rzecz rodzin.
Cele:
Promowanie wartości rodziny i jej integracyjnej funkcji oraz prowadzenie działań edukacyjnych na temat problemów współczesnej rodziny.
Rozwijanie systemu wsparcia rodzin ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rodzin przeżywających trudności w realizacji funkcji opiekuńczo- wychowawczych i rodzin w sytuacji kryzysowej.
Wzmacnianie ekonomicznej funkcji rodziny.
Systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników socjalnych pracujących z rodzinami oraz asystentów rodziny w zakresie identyfikowania potrzeb i zakresu niezbędnej pomocy w rozwiązywaniu problemów występujących w rodzinach.
Zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom w przypadku niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców biologicznych.
Celem programu było diagnozowanie potrzeb środowiska senioralnego, poprawienie jakości życia osób starszych poprzez zapewnienie im wsparcia społecznego, psychologicznego oraz stymulowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej.
W ramach realizacji Programu zorganizowano szereg działań, takich jak warsztaty edukacyjne, zajęcia ruchowe, spotkania integracyjne oraz pomoc w codziennym funkcjonowaniu. Działania te miały na celu przeciwdziałanie izolacji społecznej seniorów, wzmocnienie ich samodzielności oraz poprawę kondycji psychofizycznej.
Przeprowadzone inicjatywy, takie jak zajęcia kulturalne, edukacyjne, sportowe spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników. Szczególnie istotną rolę odegrały warsztaty, programy wspierające seniorów oraz usługi opiekuńcze, które umożliwiły osobom starszym większą samodzielność oraz aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.
Działania realizowane w ramach Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej skierowane były do mieszkańców miasta Mińsk Mazowiecki, a w szczególności: osób zagrożonych przemocą domową, osób dotkniętych przemocą domową, osób stosujących przemoc, świadków przemocy, służb i instytucji zajmujących się tematyką przeciwdziałania przemocy domowej.
Celem programu było zapewnienie kompleksowej pomocy osobom doświadczającym przemocy, a także wzmocnienie mechanizmów interwencji, które mają na celu ochronę ofiar oraz zapobieganie dalszemu rozwojowi tego destrukcyjnego zjawiska.
W ramach programu zrealizowano szereg działań, takich jak organizowanie szkoleń dla pracowników instytucji pomocowych, przeprowadzanie kampanii społecznych, a także udzielanie wsparcia prawnego, psychologicznego i socjalnego ofiarom przemocy.
Wspieranie obywateli Ukrainy
Główne zadania:
Wpłata jednorazowego świadczenia pieniężnego w wysokości 300 zł i obsługa zadania – 13.400,14 zł,
Wypłata świadczeń pieniężnych na podstawie art. 13 ustawy - 829.424,93 zł,
Wypłata świadczeń rodzinnych na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy - 521.399,04 zł,
Wypłata świadczeń pieniężnych i niepieniężnych na podstawie art. 29 i 30 ustawy - 31.107,00 zł,
Wypłata stypendiów i zasiłków dla uczniów z Ukrainy przebywającym na terytorium RP - 19.237,33 zł,
Wydatki poniesione na dodatkowe zadania oświatowe związane z edukacją dzieci i młodzieży z Ukrainy - 3.104.310,34 zł,
Pomoc psychologiczna - 295,62 zł,
Wydatki poniesione na nadanie numeru PESEL - 3.301,62 zł,
Wydatki poniesione na weryfikacje danych i potwierdzenie tożsamości - 119,17 zł.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zrealizował:
23.271 świadczeń rodzinnych dla obywateli Ukrainy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem na terytorium tego państwa,
36 zasiłków stałych dla 4 obywateli Ukrainy,
zasiłki celowe dla 6 obywateli Ukrainy,
zasiłki celowe na pokrycie kosztów wyżywienia w placówkach oświatowych dla 12 dzieci,
stypendium szkolne dla 18 uczniów obywateli Ukrainy,
229 dodatków mieszkaniowych,
503 zasiłki rodzinne,
97 świadczeń rodzicielskich,
4 jednorazowe zapomogi z tytułu urodzenia dziecka,
84 świadczenia pielęgnacyjne,
124 zasiłki pielęgnacyjne,
57 świadczeń „300,00”,
311 wniosków „40” UKR w sprawie świadczenia pieniężnego za zakwaterowanie i wyżywienie obywateli Ukrainy,
20 świadczeń Miński Bon Malucha.
W 2024 r., tak jak i w latach poprzednich w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej prowadzone były kursy nauki języka polskiego dla obywateli Ukrainy dla początkujących i zaawansowanych. MOPS ponadto zapewnia obywatelom Ukrainy pomoc tłumacza symultanicznego i konsekutywnego do występowania przed urzędami, w sprawach administracyjnych oraz w procedurze „Niebieskie Karty”.
Ochrona zdrowia to sektor, który często nie charakteryzuje się wysokimi wydatkami, ale pomimo tego, zakres realizowanych zadań pozostaje zróżnicowany. Podstawowe obowiązki miasta w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o samorządzie gminnym, która wskazuje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, wśród których uwzględnia się m.in. sprawy ochrony zdrowia. Jednakże szczegółowe kompetencje określają także inne akty prawne, w szczególności ustawy, które dotyczą przedsięwzięć związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz przeciwdziałaniem narkomanii.
Corocznym przedsięwzięciem realizowanym przez Miasto Mińsk Mazowiecki były zadania określone w ramach programu rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii. W założeniu uwzględniał on tworzenie warunków przeciwdziałających problemom związanym z uzależnieniami i przemocą w rodzinie, a także działania na rzecz ograniczenia dostępności do alkoholu oraz profilaktykę uzależnień zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i dorosłych.
Łączne wydatki w ochronie zdrowia w 2024 r. wyniosły ponad 1,9 mln zł, w tym najwyższą kwotę wydatkowano w zakresie przedsięwzięć dotyczących przeciwdziałania alkoholizmowi. W głównej mierze skupiały się one na zwiększeniu dostępności do instytucji wspomagających proces leczenia oraz rehabilitacji osób nadużywających substancji psychoaktywnych i ich rodzin, a także na poprawie skoordynowanych działań profilaktycznych, informacyjnych, edukacyjnych i szkoleniowych. Pozwoliło to m.in. na udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychologicznej i prawnej.
W ramach wykorzystanych w 2024 r. środków w dziale Ochrony Zdrowia:
w rozdziale 85149 Programy polityki zdrowotnej wydatki w kwocie 16.580,00 zł zostały przeznaczone na realizację badań ultrasonograficznych dla dzieci w wieku od 9 miesięcy do 6 roku życia z terenu Miasta poprzez udział w Ogólnopolskim Programie Profilaktycznych Badań Ultrasonograficznych pod nazwą ,,NIE nowotworom u dzieci” realizowanych przez Fundację Ronalda McDonalda.
Środki w wysokości 1.518.634,97 zł wydatkowano na wydatki bieżące, związane z realizacją zadań dot. przeciwdziałaniu alkoholizmowi określonych w Miejskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Mińsk Mazowiecki, w tym na:
prowadzenie punktu informacyjno – konsultacyjnego;
realizację usługi pn.,, Telefon wsparcia”;
wsparcie zadania pn.,, Wsparcie realizacji zajęć socjoterapeutycznych z młodzieżą z terenu Miasta z grup ryzyka społecznego w celu poprawy ich sytuacji szkolnej i rodzinnej oraz ochrony przed demoralizacją i patologią”;
wspieranie alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież o charakterze kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym, uwzględniających działania profilaktyczno – wychowawcze poprzez dofinansowanie bezpłatnych zajęć w formie spotkań i warsztatów mających na celu promowanie trzeźwego i bezpiecznego sposobu spędzania wolnego czasu oraz wzmacnianie czynników chroniących i motywujących do większej aktywności w życiu społecznym przez dzieci i młodzież;
przeprowadzenie stacjonarnego szkolenia dla kadr realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej;
opracowanie materiałów edukacyjnych;
przeprowadzenie programu profilaktycznego ,,Szkoła dla rodziców i wychowawców”;
przeprowadzenie stacjonarnych szkoleń w 6 miejskich przedszkolach ( projektu o nazwie ,, Ważne sprawy przedszkolaka”);
realizację usługi edukacyjno – szkoleniowej pn. ,,Terenowa praca ze sprzedawcami alkoholu” w punktach sprzedaży i podawania alkoholu na terenie Miasta;
realizację w 7 szkołach podstawowych na terenie Miasta szkolenia pn. ,,Interwencja kryzysowa w pigułce, czyli pierwsza pomoc emocjonalna w kryzysach psychicznych dzieci i młodzieży”;
przeprowadzenie stacjonarnego szkolenia dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych i sprzedawców tych napojów;
przeprowadzenie 23 edycji programu profilaktycznego ,, Debata” dla uczniów klas siódmych w szkołach podstawowych z terenu Miasta;
przeprowadzenie dla uczniów szkół podstawowych warsztatów profilaktycznych pn.,, Czas moja wartość, czyli jak z niego korzystać najlepiej dla siebie oraz ,, By nie nienawidzieć w sieci”;
realizację projektu pn.,,Inter EduAkcja”, obejmującego organizację i koordynację działań edukacyjnych w formie spotkań interwizyjnych i konsultacji indywidualnych dla kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania przemocy;
przeprowadzenie 20 edycji programu profilaktycznego ,, Magiczne Kryształy”, ,,Cukierki”;
działania edukacyjne prowadzone w ramach zorganizowanego i przeprowadzonego we współpracy z MDK Pikniku z okazji Dnia Dziecka, podczas konferencji ,, Razem przeciw depresji”;
organizację przez realizatora wyłonionego w ramach konkursu zajęć opiekuńczych i socjoterapeutycznych dla dzieci szkół podstawowych z terenu Miasta w okresie wakacji z programem profilaktycznym, informacyjnym i edukacyjnym w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii;
organizację pozalekcyjnych zajęć, wydarzeń i imprez sportowych połączonych z realizacją programów profilaktycznych, informacyjnych i edukacyjnych w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkomanii dla dzieci i młodzieży z terenu Miasta;
koszty funkcjonowania Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Wydatki w wysokości 145.008,10 zł zostały przeznaczone na realizację zadań z zakresu przeciwdziałania narkomanii przeznaczono na:
prowadzenie punktu informacyjno – konsultacyjnego w celu zapewnienia dostępności pomocy terapeutycznej dla osób zagrożonych narkomanią, pomocy terapeutycznej dla młodzieży eksperymentującej ze środkami psychoaktywnymi, udzielania rodzinom w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą domową,
zakup materiałów i wyposażenia na potrzeby punktu informacyjno- konsultacyjnego,
przeprowadzenie programu profilaktycznego ,,Szkoła dla rodziców i wychowawców”,
przeprowadzenie programu profilaktycznego ,,Cukierki” w szkołach podstawowych z terenu Miasta dla klas I-II,
zorganizowanie zajęć opiekuńczych i socjoterapeutycznych dla dzieci szkół podstawowych z terenu Miasta w okresie wakacji z programem profilaktycznym, informacyjnym i edukacyjnym w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii,
zorganizowanie pozalekcyjnych zajęć, wydarzeń i imprez sportowych w Mieście połączonych z realizacja programów profilaktycznych, informacyjnych i edukacyjnych.
Wydarzenia organizowane w ramach wykonywania zadań określonych w Miejskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasto Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2025
Urodzinowy Piknik Czytelniczy
malowanie na szkle, tworzenie patchworkowych tulipanów, wyplatanie wianków, plantcrossing, bookcrossing i wiele innych atrakcji. Podczas Pikniku doceniono najaktywniejszych Czytelników Miejskiej Biblioteki Publicznej w Mińsku Mazowieckim - wręczono statuetki, dyplomy i nagrody rzeczowe za ich wyjątkowe zaangażowanie. Rozstrzygnięto także Wakacyjny Konkurs Fotograficzny, a najstarsi Czytelnicy otrzymali upominki i pamiątkowe dyplomy z okazji 85-lecia Biblioteki. Na pikniku wystąpił teatr lalkowy dla dzieci Teatr Vaska, oraz zespół Orkiestra Świętego Mikołaja, który zabrał uczestników pikniku w muzyczną podróż po różnych regionach Partnerem wydarzenia jest Samorząd.
Głośne czytanie dla najmłodszych
cykl spotkań w Miejskiej Bibliotece Publicznej. Na jednym ze spotkań wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima oraz książeczkę "Niesforny alfabet" Grzegorza Kasdepkego przeczytał Radosław Stosio z Teatr po Godzinach Mińsk Mazowiecki. Gość przyniósł ze sobą walizkę pełną rekwizytów aktorskich, które dzieci i rodzice mogli przymierzyć. Dzieci wspólnie uczyły się także pokazywania różnych emocji.
Sobotnie warsztaty sensoryczne Intibag
przygotowane i prowadzone przez Izabelę Chlewińską. Dzieci i Rodzice zdobywali umiejętności reagowania na emocje oraz wiedzę dotyczącą układu nerwowego.
Warsztaty organizowane przez Teatr Bajki Agi
poprowadził warsztaty teatralne dla dwóch grup dzieci. Na warsztatach pobudzano kreatywność, robiono rozgrzewkę aktorską, odegrano bajkę o burzy oraz wiele scenek ze zwierzakami w rolach głównych.
Zajęcia w ramach Wakacji z Biblioteką
na jednych z zajęć Piotr Dorosz (EtnoSmyki) kolejny raz zabrał dzieci na dawną, polską wieś. Tym razem uczestnicy zajęć dowiedzieli się jak kiedyś robiono ubrania oraz jak je prano i prasowano. Nie zabrakło również gry na nietypowych instrumentach w rytmach oberka i polki.
Warsztaty z aromaterapii
prowadzone przez Agatę Kwaśną-Nowak z La La LAS - szkolenia, siedlisko zielarskie. Warsztaty były okazją do stworzenia naturalnych produktów, takich jak olejek do masażu, spray na komary, płyn do płukania jamy ustnej oraz perfumy. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzieli się, jak korzystać z olejków eterycznych, które, dzięki swoim wszechstronnym właściwościom, mogą wspierać zdrowie i dobre samopoczucie. Dzięki tym warsztatom, każdy uczestnik mógł stworzyć własne, unikalne produkty, dostosowane do swoich potrzeb i upodobań.
Spektakl „Przygody lisa i gąski Dorotki”
Teatr Złoty Dukat - Mobilne Imprezy.
warsztatY profilaktyczne
Realizacja warsztatów profilaktycznych w klasach edukacji wczesnoszkolnej przez specjalistki Fundacji Homo Homini. Uczestnicy „Magicznych kryształów” zapoznawali się z wiedzą dotyczącą zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z mediów, zwłaszcza telewizji. W czasie zajęć dominowały aktywne formy pracy: drama, burza mózgów, praca w grupach oraz gra dydaktyczna. Uczestnicy programu „Cukierki” uczyli się dystansu do osób nieznajomych, które mogą zagrażać zdrowiu i bezpieczeństwu.
Program profilaktyczny DEBATA
dzięki współpracy z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyły się warsztaty dla uczniów klas piątych i szóstych DEBATA. Prowadzącym zajęcia był pan Grzegorz Paź. Program ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu, towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. Spotkanie służy przyjrzeniu się przekonaniom normatywnym młodzieży i próbie ich modyfikacji. A w godzinach wieczornych w formule on-line odbyło się spotkanie prowadzących warsztaty z rodzicami uczniów.
Piknik z okazji Dnia Dziecka
wydarzenie zorganizowane i przeprowadzone we współpracy z Miejskim Domem Kultury w dniu 1 czerwca 2024 r. z udziałem dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów, uwzględniające działania profilaktyczno-edukacyjne, ofertę opartą na strategii alternatyw z udziałem animatorów prowadzących zajęcia w obszarze profilaktyki zachowań ryzykownych (spektakle, animacje, warsztaty, „namiot profilaktyczny” – dystrybucja profilaktycznych materiałów edukacyjnych; ulotki, broszury, gadżety).
Półkolonie organizowane przez Stowarzyszenie na Piątkę
Na rzecz zdrowia publicznego w obszarze profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii podjęte zostały również inne działania obejmujące współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Dokładniejszy opis zadań zrealizowanych w ramach pożytku publicznego znajduje się w części raportu dotyczącej Współpracy z NGO.