Realizacja zadań związanych z gospodarką komunalną i infrastrukturą stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Miasta Mińsk Mazowiecki. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2020-2023 z perspektywą na lata 2024-2027,
Program Ograniczenia Niskiej Emisji dla Miasta Mińsk Mazowiecki,
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2011-2032,
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mińsk Mazowiecki do 2030 r. z perspektywą do 2090 r.,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Mińsk Mazowiecki na 2024 r.,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2030,
z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Program Gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2021-2028,
z zakresu transportu:
Strategia elektromobilności dla Miasta Mińsk Mazowiecki,
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
W 2024 r. cena netto 1m3 wody dostarczonej do gospodarstw domowych kształtowała się na poziomie 4,41 zł (od 1 stycznia do 27 czerwca 2024 r.) oraz 5,16 zł (od 28 czerwca do 31 grudnia 2024 r.). Wskazać przy tym należy, że pomimo wzrostu ceny netto 1m3 wody w ciągu 2024 r. aktualna cena (5,16 zł netto za wodę jest jedną z najniższych w Polsce i nie zapewnia rentowności sprzedaży.
W 2024 r. cena netto 1m3 ścieków odebranych do gospodarstw domowych kształtowała się na poziomie 4,89 zł (od 1 stycznia do 27 czerwca 2024 r.) oraz 5,80 zł (od 28 czerwca do 31 grudnia 2024 r.). Wskazać przy tym należy, że pomimo wzrostu ceny netto 1m3 wody w ciągu 2024 r. aktualna cena (5,80 zł netto za 1m3 odebranych ścieków jest jedną z najniższych w Polsce i nie zapewnia rentowności sprzedaży.
Zadania w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki realizowane jest przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. z siedzibą w Mińsku Mazowieckim.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Mińsku Mazowieckim jako Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością funkcjonuje od 1 stycznia 1992 r. Powstała w oparciu o akt założycielski z dnia 11 grudnia 1991 r.
Wszystkie udziały (100%) w Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. posiada Miasto Mińsk Mazowiecki.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem prowadzącym działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków oraz świadczenia innych usług towarzyszących na rzecz osób fizycznych, prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej.
Miejski system wodociągowo-kanalizacyjny zaopatruje w wodę mieszkańców Mińska Mazowieckiego oraz odbiera ścieki z tego obszaru. Ponadto w ramach utworzonej Aglomeracji Mińsk Mazowiecki Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. odbiera ścieki z miejscowości znajdujących się w Gminie wiejskiej Mińsk Mazowiecki.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. posiada 5779 sztuk zawartych umów z odbiorcami usług wodno i/lub kanalizacyjnych. W 2024 r. Spółka sprzedała wody 2,054 mln m³ (wzrost o 3,47 % w stosunku do 2023 r.) oraz odebrała 2,420 mln m³ ścieków (wzrost o 6,65 % w stosunku do 2023 r.).
Podstawowe dane finansowe Spółki za 2024 r.
Aktywa razem 125.377.916,00 zł (spadek o 2,09 % w stosunku do 2023 r.).
Przychody razem 31.210.642,28 zł (wzrost o 15,92 % w stosunku do 2023 r.).
Zysk netto 897.903,57 zł (wzrost o 89,76 % w stosunku do 2023 r.).
W związku z radykalnymi podwyżkami cen energii i jej nośników oraz cen materiałów i usług Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. wystapiło do regulatora taryf – PGW Wody Polskie o skrócenie okresu obowiązywania aktualnego cennika i wprowadzenie w 2024 r. wyższych cen za wodę i ścieki. W związku z powyższym w dniu 23 kwietnia 2024 r. Spółka złożyła wniosek o skrócenie obowiązujących taryf i jednocześnie wniosek na nowe taryfy, który zawierał wzrost cen w pierwszym okresie o ok. 17 % za wodę i ok. 18 % za ścieki. Wniosek, po wielu uzupełnieniach i wyjaśnieniach został rozpatrzony pozytywnie. Dnia 11.06.2024 „Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie” wydało decyzję o skróceniu okresu obowiązywania dotychczasowej taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz o zatwierdzeniu nowej taryfy. Nowe taryfy weszły w życie od dnia 28.06.2024 r. Decyzją nr WZ.RZT.70.82.2024/5.
Budżet inwestycyjny PWiK sp. z o.o. powstaje z kwoty rocznego odpisu amortyzacyjnego oraz środków zewnętrznych uzyskanych w oparciu o programy pomocowe z funduszy unijnych. Kwotę nakładów inwestycyjnych w 2024 r. w wysokości 3.438.400 zł poniesiono ze środków własnych. Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Spółka z o.o. w Mińsku Mazowieckim realizując zadania inwestycyjne kieruje się dobrem społeczeństwa Miasta Mińsk Mazowiecki oraz celami określanymi przez organy Spółki. Wszystkie te zadania umieszczane są w wieloletnim planie inwestycyjnym, który zatwierdza Rada Miasta. Obecnie obowiązuje Plan na lata 2023-2027, który został zaktualizowany i przyjęty Uchwałą Rady Miasta nr IX.71.2024 z dnia 25.11.2024 r.
Wysokość nakładów na przedsięwzięcia inwestycyjne na 2024 r. zaplanowano na poziomie 6.026.300 zł, a zrealizowano w wysokości 3.438.400 zł. W wyniku korzystnie rozstrzygniętych postępowań przetargowych wygenerowano 1.570.000 zł oszczędności. Po uwzględnieniu tego faktu bilans wartości zrealizowanych zadań inwestycyjnych w 2024 r. wyniósł 83,12%. Na poziom wykonania planu inwestycyjnego miała również wpływ rezygnacja z budowy w 2024 r. zbiornika biogazu, gdyż najkorzystniejsza oferta w planie przetargowym znacznie przekroczyła planowany koszt. Uzyskana oszczędność została wykorzystana na pilne potrzeby związane z bieżącą działalnością Spółki.
W 2024 r. wybudowano sieci o łącznej długości:
sieć wodociągowa – 1172,2 mb,
sieć kanalizacji sanitarnej – 486,0 mb.
Miejską sieć wodociągową i kanalizacji sanitarnej na koniec 2024 r. stanowi:
13,315 km przewodów wodociągów dosyłowych i magistralnych,
119,68 km sieci wodociągowej rozdzielczej,
123,0 km sieci kanalizacji sanitarnej, w tym 10,8 km sieci kolektorów sanitarnych.
Sieć kanalizacji sanitarnej w Mińsku Mazowieckim
Inwestycje zrealizowane w 2024 r. przez PWiK Sp. z o.o. w ramach modernizacji oczyszczalni ścieków
Inwestycje zrealizowane w 2024 r. przez PWiK Sp. z o.o. w ramach modernizacji systemu uzdatniania wody
Inwestycje zrealizowane w 2024 r. przez PWiK Sp. z o.o. w ramach modernizacja istniejących i budowy nowych sieci wodno- kanalizacyjnych
Pozostałe inwestycje zrealizowane przez PWiK Sp. z o. o. w 2024 r.:
Budowa sieci wodociągowej w ul. Żeromskiego – zadanie zakończone, koszt 164,4 tys. zł,
Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Mazowieckiej – zadanie zakończone, koszt 102 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Szkolnej – zadanie zakończone, koszt 26,5 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Błonie – zadanie zakończone , koszt 11,5 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Sudeckiej – zadanie zakończone, koszt to 15 tys. zł.
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w ul. Andersa – zadanie zakończone, koszt 12 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Chochołowskiej – zadanie zakończone, koszt 27 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Kolejowej – zadanie zakończone, koszt 17,9 tys. zł,
Wykonanie dokumentacji projektowej sieci wodociągowej w ul. Piaskowej – zadanie zakończone, koszt 15 tys. zł,
Budowa farm fotowoltaicznych na przepompowniach ścieków Małaszczycka, Arynowska i studni głębinowej Gliniak nr 1 (pole) – zadanie zakończone, koszt inwestycji to 181,7 tys. zł.
Farma fotowoltaiczna na przepompowni ścieków – przy ul. Małaszczyckiej
Farma fotowoltaiczna na przepompowni ścieków – przy ulicy Arynowskiej
Farma fotowoltaiczna na studni głębinowej nr 1 Gliniak
Odpłatne przekazanie sieci wybudowanych przez osoby indywidualne:
Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w ul. Czarnieckiego – zadanie zakończone, nastąpiło odkupienie sieci od Dewelopera za 72,5 tys. zł,
Budowa sieci wodociągowej w ul. Maczka etap I – zadanie zakończone, nastąpiło odkupienie sieci od Dewelopera za 10 tys. zł,
Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w ul. Łąkowej (WAN) – koszt odkupienia sieci od Dewelopera z I etapu to 16,8 tys. zł.
Zakup maszyn, urządzeń i systemów informatycznych:
Sprzęt i maszyny do eksploatacji i utrzymania sieci:
urządzenia używane na Oczyszczalni Ścieków (Kosiarka STIHL, kosa spalinowa, myjka ciśnieniowa STIHL, nagrzewnica,
urządzenia do nawiercania rur wodociągowych,
magnetometr (wykrywacz metali).
Modernizacja laboratorium wody i ścieków wraz z wyposażeniem, zakupiono:
densytometr DEN-1B,
chłodziarki laboratoryjne CHL 5 C SMART,
mikser Orbitalny Kitchen Aid,
dygestorium laboratoryjne.
Inne w tym:
zakup Serwera typu NAS,
dostawa nowych komputerów PC.
Pozostałe
oprogramowanie bramka SMS do systemu SCADA SUW Kędzierak oraz rozszerzenie licencji do systemu TELWIN firmy AQUARD sp. z o.o.,
urządzenie wielofunkcyjne Konica Minolta.
Dostawcą energii cieplnej jest Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp.z.o.o. z siedzibą w Mińsku Mazowieckim. Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą ciepła na terenie Mińska Mazowieckiego, przeznaczanego na cele centralnego ogrzewania, podgrzania wody użytkowej oraz ciepła wentylacji. Do zadań PEC–u należą również remonty i eksploatacja własnych sieci ciepłowniczych i węzłów cieplnych oraz odpłatnie eksploatacją węzłów cieplnych, będących własnością odbiorców ciepła tj. spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, obiektów budżetowych, w tym szkół i przedszkoli, obiektów gospodarki komunalnej, przemysłu oraz innych. W wyniku realizacji inwestycji pod nazwą „Budowa elektrociepłowni w Mińsku Mazowieckim” Spółka rozszerzyła zakres działalności o wytwarzanie energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji.
długość sieci ciepłowniczej
ilość budynków podłączonych do sieci ciepłowniczej
(Wspólnoty Mieszkaniowe i Spółdzielnie określane są jako jeden odbiorca)
ilość budynków, które PEC Sp. z o.o. zasila w ciepło
Podobnie jak w latach poprzednich elektrociepłownia była podstawowym źródłem ciepła, a ciepłownia węglowa była wykorzystywana jako źródło uzupełniające. Nowoczesne źródło kogeneracyjne energii cieplnej i elektrycznej w znaczący sposób wpłynęło na charakterystyki produkcyjne i emisyjne systemu ciepłowniczego znajdującego się w posiadaniu Spółki. W systemie ciepłowniczym Spółki nastąpiła zmiana struktury paliw zużywanych do wytwarzania ciepła. Głównym paliwem stał się gaz ziemny wysokometanowy, co doprowadziło do obniżenia emitowanych do powietrza zanieczyszczeń pochodzących ze spalania paliwa stałego (miał węglowy). Elektrociepłownia przyczyniła się tym samym do poprawy jakości powietrza na terenie miasta Mińska Mazowieckiego, zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego systemu ciepłowniczego oraz dostosowania źródeł ciepła do coraz bardziej zaostrzających się wymogów ochrony środowiska. Przesunięcie większości produkcji z węgla do gazowej elektrociepłowni spowodowało znaczące (ponad 50%) obniżenie emisji pyłów - utrzymujące się od 4 lat na zbliżonym poziomie, chociaż w 2024 r. uległa obniżeniu do poziomu 1,03 Mg rocznie, przyczyniła się do tego bardzo dobra jakość opału oraz wysoka efektywność instalacji oczyszczania spalin w ciepłowni węglowej.
Produkcja energii elektrycznej i cieplnej odbywała się w sposób nieprzerwany.
Od 1 lutego 2024 r. w związku z upływem terminu obowiązywania dotychczasowej taryfy wprowadzono do stosowania nową taryfę dla ciepła, która podwyższyła ceny i stawki dla odbiorców średnio o 0,83% w stosunku do ostatnio obowiązującej taryfy.
Działalność inwestycyjna Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej Sp. z o.o. w 2024 r.:
Ciepłownia węglowa przy ul. Jana Pawła II 10:
Montaż obijaków ekonomizera K3- wykonano planowany zakres zadania- zamontowano dwa obijaki elektromagnetyczne (typ OP-2) czyszczące wężownice ekonomizera K3 z nagromadzonego pyłu. Instalacja została uruchomiona i oddana do eksploatacji. Wartość nakładów poniesionych: 47.167,07 zł,
Modernizacja sterowania i zabezpieczeń kotła nr1- wykonano modernizację układu sterowania i zabezpieczeń kotła nr 1 zgodnie z aktualnymi wymaganiami Urzędu Dozoru Technicznego. Zamontowano nową szafę zasilająco-sterowniczą, zamontowano aparaturę kontrolno- pomiarową, wymieniono trasy kablowe. Instalacja została uruchomiona i oddana do eksploatacji. Wartość nakładów poniesionych: 243.591,43 zł,
Modernizacja ekonomizera kotła nr 1- zamontowano nowy ekonomizer (podgrzewacz) o pionowym przepływie spalin wyposażony w dwa obijaki elektromagnetyczne typ OP-2. Przebudowano kanały spalin. Instalacja została uruchomiona i oddana do eksploatacji. Wartość nakładów poniesionych: 461.104,00 zł.
Ciepłownia gazowa przy ul. 1 PLM Warszawa 1F:
Montaż licznika ciepła kotła nr 2 (5,4 MW)- zadanie wykonane w całości licznik zamontowany i uruchomiony. Wartość nakładów poniesionych: 20.325,61 zł,
Nadbudowa pomieszczeń pompowni i wymiennikowni- zadanie wykonane w całości, wybudowane pomieszczenia techniczne o powierzchni 119,7 m2 zostały przekazane do użytkowania. Zadanie obejmowało również niezbędną instalację teletechniczną dla serwerowni przemysłowej. Wartość nakładów poniesionych: 1.772.022,55 zł,
Modernizacja stacji uzdatniania i uzupełniania wody- zadanie wykonane w całości – zamontowany i uruchomiony został układ do podnoszenia ciśnienia wody surowej. Konieczność modernizacji wynikała ze zbyt niskiego ciśnienia wody w miejskiej sieci wodociągowej, które powodowało błędy w działaniu stacji uzdatniania. Wartość nakładów poniesionych: 20.257,89 zł.
Przyłącza do nowych obiektów
Budowa przyłącza cieplnego do węzła w budynku hali sportowej przy ul. Śniadeckich- wykonano przyłącze cieplne preizolowane 2xDN50 o długości 15,1 m oraz przyłącze w budynku o długości 1m. Adres budynku – ul. 1 PLM Warszawa 1. Uruchomiono dostawę ciepła. Nakłady poniesione: 30.957,93 zł,
Budowa przyłącza cieplnego do węzła w budynku przy ul. Daszyńskiego (etap 1)- wykonano przyłącze cieplne preizolowane 2xDN50 o długości 19 m. Adres budynku – ul. Ignacego Daszyńskiego 8. Nie uruchomiono dostawy ciepła. Termin przewidziany na uruchomienie – 2025 r. Nakłady poniesione: 60 657,93 zł. Wykonano przyłącze cieplne preizolowane 2xDN50 o długości 19 m. Adres budynku – ul. Ignacego Daszyńskiego 8. Nie uruchomiono dostawy ciepła. Termin przewidziany na uruchomienie – 2025 r.;
Budowa przyłącza cieplnego do węzła w budynku Klonowa 11- do istniejącego przyłącza, które zostało doprowadzone do miejsca przed budynkiem oznaczonym Klonowa 11 dobudowano część przyłącza cieplnego do pomieszczenia węzła cieplnego. Przyłącze preizolowane 2xDN50 o długości 2,2 m oraz przyłącze w pomieszczeniu węzła 0,9m. Budynek oznaczony pierwotnie jako Klonowa 11 otrzymał adres administracyjny Klonowa 27B. Uruchomiono dostawę ciepła. Nakłady poniesione: 5.835,39 zł.
Budowa przyłącza cieplnego do węzła w budynku przy ul. Kościuszki 1- wykonano przyłącze cieplne DN50 o długości 12,5 m. Przyłącze w całości znajduje się w kondygnacji podziemnej o przeznaczeniu garażu podziemnego w budynku sąsiednim przy ul. Tadeusza Kościuszki 1 oraz w pomieszczeniu węzła cieplnego budynku podłączanego. Budynek podłączony oznaczany jest jako Kościuszki 1- adres docelowy Warszawska 92. Nie uruchomiono dostawy ciepła. Termin przewidziany na uruchomienie – 2025 r. Nakłady poniesione: 16 500,00 zł.
Układy pomiarowo - rozliczeniowe ciepła:
Zakup i montaż liczników ciepła do przyłączanych obiektów (4 szt.)- zamontowano 3 liczniki ciepła w nowych węzłach przy ul. 1 PLM Warszawa 1 (Hala Sportowa), Klonowa 27B, Warszawska 120 OSP. Wartość nakładów poniesionych: 2.659,16 zł,
Zakup i montaż wodomierzy do przyłączanych obiektów (4 szt.)- zamontowano 3 wodomierze z nadajnikami impulsów w nowych węzłach przy ul. 1 PLM Warszawa 1 (Hala Sportowa), Klonowa 27B, Warszawska 120 OSP. Wartość nakładów poniesionych: 754,20 zł,
Zakup i montaż zaworów dPQ do przyłączanych obiektów (4 szt.)- zamontowano 3 regulatory różnicy ciśnień i przepływu w nowych węzłach przy ul. 1 PLM Warszawa 1 (Hala Sportowa), Klonowa 27B, Warszawska 120 OSP. Wartość nakładów poniesionych: 7.026,69 zł,
Zakup i montaż zaworów dPQ do istniejących obiektów (3 szt.)- zamontowano 3 regulatory różnicy ciśnień i przepływu w istniejących węzłach cieplnych przy ul.: Błonie 15, Siennicka 19 i 1 PLM Warszawa 5. Wartość nakładów poniesionych: 22.455,21 zł.
Inwestycje w sieci ciepłownicze
Budowa pierścienia Siennicka 17-Anielina DN125- rozpoczęto działania przygotowawcze (pozyskano mapy do projektowania, skierowano wystąpienia o zgody na lokalizację) jednak ze względu na brak formalnej zgody zarządcy pasa drogowego wstrzymano realizację – trwa procedura uzgodnieniowa. Wartość nakładów poniesionych: 2.980,00 zł,
Przebudowa sieci przy 1 PLM Warszawa 6 - przeniesienie poza budynek- istniejąca sieć wysokoparametrowa została przebudowana – przeniesiona poza budynek 1 PLM Warszawa 6. Wybudowane zostały następujące odcinki sieci: 2xDN 150 L=27 m; 2xDN 80 L=4,5 m; 2xDN 32 L=2,5m. System alarmowy - Brandes. Wartość nakładów poniesionych: 118.427,83 zł,
Przebudowa przyłącza cieplnego przy ul. Nadrzecznej- wykonano przebudowę przyłącza cieplnego 2xDN40. Zmieniono miejsce podłączenia do sieci ciepłowniczej i zwiększono długość przyłącza przez dobudowę przyłącza o długości 19 m. Nakłady poniesione: 54.200,00 zł,
Projekt budowlany sieci i przyłączy do nowych obiektów – Poligon- wykonano projekt i uzyskano pozwolenie na budowę planowanej sieci. Wartość nakładów poniesionych: 14 241,51 zł,
Likwidacja komory i przebudowa sieci przy Jana Pawła II 21a – projekt- zadanie w trakcie realizacji. Wartość nakładów poniesionych: 7 700,00 zł.
Węzły cieplne
Budowa węzła dla budynku hali sportowej przy ul. Śniadeckich- zadanie wykonane w całości, węzeł zamontowany i uruchomiona dostawa ciepła dla odbiorcy. Wartość nakładów poniesionych: 60.500,00 zł,
Wizualizacja alarmów sieciowych- wykonano montaż i uruchomienie 2 układów do zdalnego nadzoru nad odcinkami sieci ciepłowniczej – urządzenia są zamontowane w lokalizacjach Spółdzielcza 24 i Warszawska 157. Wartość nakładów poniesionych: 18.135,24 zł,
Wizualizacja węzłów własnych (nowe 3)- wykonano montaż i uruchomienie 2 układów wizualizacji węzłów. Wartość nakładów poniesionych: 13.295,71 zł,
Budowa węzła cieplnego dla budynku przy ul. Klonowa 27B- wykonano węzeł cieplny w budynku. Węzeł został uruchomiony. Nakłady poniesione: 66.500,00 zł.
Inne inwestycje
Budowa autonomicznego źródła energii cieplnej i elektrycznej (z odnawialnym źródłem ciepła) na potrzeby Aquaparku w Mińsku Mazowieckim (etap 1)- przeprowadzono postępowanie i zawarto umowę na opracowanie odpowiednich analiz oraz programu funkcjonalno – użytkowego dla planowanego zadania. Wykonano audyt energetyczny obiektu oraz analizę techniczno-ekonomiczną możliwych rozwiązań. Trwają końcowe odbiory i uzgodnienia otrzymanych dokumentów (w tym program funkcjonalno- użytkowego) oraz przygotowanie zamówienia na wykonanie planowanej instalacji. Wartość nakładów poniesionych: 44.000,00 zł,
Zakup samochodu dostawczego- zakupiono samochód dostawczy typ: Volkswagen Crafter 35 DOKA MR103 FroSG6. Wartość nakładów poniesionych: 157.688,46 zł,
Budowa budynku biurowego przy ul. Dąbrówki 43 (etap 1)- zadanie jest realizowane przez wykonawcę wyłonionego w postępowaniu przetargowym na podstawie zatwierdzonego projektu budowlanego i wykonawczego. Umowa zakłada płatności częściowe w formule „kamieni milowych”, gdzie tytułem uprawniającym do wystawienia faktury częściowej jest osiągnięcie konkretnego stanu realizacyjnego. Zakładano, że do końca roku wykonawca zdoła doprowadzić budowę do stanu surowego otwartego z czym wiązałaby się płatność 15% ceny umownej. Łączne zaawansowanie finansowe powinno wynosić nie mniej niż 30%. Ze względu na konieczność usunięcia nieznanej wcześniej kolizji w przyłączu sanitarnym oraz wystąpienie niekorzystnych warunków pogodowych uniemożliwiających wykonywanie robót betonowych i dachowych, wykonawca wystąpił o zmianę terminu pośredniego (wykonania stanu surowego otwartego). Rzeczowe zaawansowanie robót jest znacznie większe od finansowego (zostały wykonane inne elementy nie uprawniające do wystawienia faktur). Wartość nakładów poniesionych: 982.712,33 zł,
Opłaty licencyjne za aktualizację systemu ASIX- wykonano zaplanowaną rozbudowę i aktualizację systemu wizualizacji, nadzoru i rejestracji parametrów pracy źródeł ciepła. Wartość nakładów poniesionych: 33.410,00 zł,
Zakup pomieszczenia węzła w budynku przy ul. Topolowej 5a- zakupiono pomieszczenie węzła cieplnego, w którym zainstalowany jest węzeł cieplny będący własnością PEC .Nakłady poniesione: 1.526,00 zł,
Zakup pomieszczenia węzła w budynku przy ul. Bulwarnej 10- zakupiono pomieszczenie węzła cieplnego, w którym zainstalowany jest węzeł cieplny będący własnością PEC. Nakłady poniesione: 1.074,00 zł,
zakupy sprzętu komputerowego za kwotę 1.486,80 zł.
Ponadto, rozpoczęto realizację nie ujętego w Planie Inwestycji na 2024 r., zadania inwestycyjnego pod nazwą „Budowa przyłączy cieplnych do budynków A, B, C, D przy ul. Warszawskiej 222”. Nakłady poniesione: 4.061.68 zł. Zlecono i wykonano mapę do celów projektowych, ustalono trasę ww. przyłączy oraz uzyskano protokół z Narady Koordynacyjnej w Starostowie Powiatowym w Mińsku Mazowieckim.
Całość wydatków inwestycyjnych poniesionych w 2024 r. zamknęła się kwotą 4.293.254,62 zł.
do roku 2022
W 2024 r. w ramach systemu gospodarowania odpadami osiągnięto nadwyżkę w kwocie 446.394,89 zł. Zrealizowane dochody wyniosły 17.303.456,91 zł. Natomiast wydatki systemu wyniosły kwotę 16.857.062,02 zł.
W 2024 r. obowiązywały następujące opłaty za odbiór odpadów komunalnych:
dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, na których zamieszkują mieszkańcy, za miesiąc:,
33,00 zł od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość,
66,00 zł od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny (stawka opłaty podwyższonej).
dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi, na których zamieszkują mieszkańcy, za miesiąc:
12,00 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości,
24,00 zł za 1 m3 zużytej wody z danej nieruchomości, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny (stawka opłaty podwyższonej).
dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, za miesiąc
60 l – 12,47 zł,
120 l – 24,94 zł,
240 l – 49,88 zł,
1100 l – 228,61 zł,
1500 l – 311,75 zł,
2000 l – 415,66 zł,
5000 l – 1.039,16 zł,
7000 l – 1.454,83 zł.
dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny (stawka opłaty podwyższonej), za miesiąc:
za worek o pojemności 60 l – w wysokości 24,94 zł,
za worek o pojemności 120 l – w wysokości 49,88 zł,
za worek o pojemności 240 l – w wysokości 99,76 zł,
za pojemnik o pojemności 1 100 l – w wysokości 457,22 zł,
za pojemnik o pojemności 1 500 l – w wysokości 623,50 zł,
za pojemnik o pojemności 2 000 l – w wysokości 831,32 zł,
za pojemnik o pojemności 5 000 l – w wysokości 2.078,32 zł,
za pojemnik o pojemności 7 000 l – w wysokości 2.909,66 zł.
od domku letniskowego na nieruchomości lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno – wypoczynkowe 181,90 zł za rok lub 363,80 w przypadku nie wypełniania obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny.
ZWOLNIENIA
Nieruchomości wyposażone w kompostownik przydomowy.
Zwalnia się w części – w wysokości 10% kwoty opłaty - z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostującymi bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.
Rodziny wielodzietne
Zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy będący członkami rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, w wysokości 7,00 zł miesięcznej opłaty od każdego członka rodziny wielodzietnej.
Odebrane i zebrane odpady
komunalne (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Odebrane odpady
segregowane (tony)
Odpady odebrane segregowane
z nieruchomości (w tonach)
Odpady segregowane dostarczone
do PSZOK (w tonach)
Odpady segregowane dostarczone
do Punktu Skupu Surowców Wtórnych (w tonach)
do roku 2023
Duże znaczenie w strukturze wydatków Miasta na transport i łączność stanowią wydatki na utrzymanie lokalnego transportu drogowego. Kwota wydatkowanych środków na utrzymanie komunikacji miejskiej wynosi 5.962.489,40 zł i zawiera m. in. dopłatę, jaką Miasto uiściło w 2024 r. na realizację umowy z operatorem przewozu.
Liczba linii
autobusowych
Długość linii
autobusowych (w km) - na terenie miasta w jedną stronę
Długość wyremontowanych dróg miejskich (w km)
Długość nowowybudowanych dróg pieszo-rowerowych (w km)
Długość nowowybudowanych dróg miejskich w 2024 r. (utwardzonych) w km
Długość chodników nowowybudowanych oraz wyremontowanych na terenie Miasta w 2024 r. (km)
Liczba nowych lamp ulicznych postawionych w 2024 r.
Liczba wymienionych / zmodernizowanych lamp ulicznych w 2024 r.
W 2024 r. w ramach środków na drogi publiczne gminne w wysokości 5.787.622,11 zł wykonano m. in.:
roboty remontowe dróg, chodników, poboczy i rowów,
bieżące utrzymanie obiektów mostowych i przepustów,
zadania w zakresie inżynierii ruchu, w tym m.in. utrzymanie oznakowania pionowego i poziomego,
równanie i zagęszczanie nawierzchni dróg nieutwardzonych,
utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew i krzewów,
opracowanie projektów stałej i czasowej organizacji ruchu drogowego, obejmujące również uzyskanie wszelkich niezbędnych opinii i uzgodnień organów zarządzających ruchem,
wszelkie niezbędne roboty w pasach drogowych.
W ramach działalności inwestycyjnej z budżetu Miasta zrealizowano:
Budowę drogi gminnej od ul. Aureliusza Chróścielewskiego do ul. Kołbielskiej. Wartość wydatków 5.229.993,16 zł, w tym 3.500.000,00 zł dotacja od Marszałka Województwa Mazowieckiego.
Budowę i remont dróg gminnych na terenie miasta Mińsk Mazowiecki w ramach zadania ujętego do dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych – III edycja. Wykonano remont ulic: Parkowej i 11 Listopada oraz zawarto umowę na wykonanie robót określonych w części II umowy, tj. budowę dróg gminnych: ul. Łupińskiego i Lawendowej. Wartość wydatków 492.316,90 zł. Zakończenie inwestycji nastąpi w drugiej połowie 2026 r.
Budowę drogi gminnej ul. płk. Zygmunta Chmieleńskiego. Wartość wydatków 1.145.176,13 zł,
Budowę drogi gminnej ul. Karpackiej i ul. Sienkiewicza na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Litewskiej. Wartość wydatków 600.000,00 zł. Dokonano odbioru częściowego robót. Zakończenie i rozliczenie końcowe inwestycji nastąpi w I połowie 2025 r.,
przebudowę drogi gminnej – ul. Żwirowej w Mińsku Mazowieckim. Wartość wydatków 562.072,98 zł.
Szczegółowe informacje nt. zadań inwestycyjnych zrealizowanych w tym obszarze przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim Sp. z o.o.
Przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie gospodarki komunalnej miasta Mińsk Mazowiecki i świadczenie usług w szczególności w zakresie:
utrzymania i ochrony dróg, mostów, przepustów, placów i pozostałej infrastruktury drogowej,
organizacji ruchu drogowego i drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
działalności usługowej wspomagającej transport lądowy,
budowy, przebudowy i remontów dróg, mostów, placów i pozostałej infrastruktury drogowej, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
utrzymanie zieleni i zadrzewień w pasie drogowym,
świadczenie usług transportu miejskiego i przewozu pasażerów,
utrzymania i obsługi komunikacji miejskiej autobusowej.
ZDiTM Sp. z o.o. prowadzi również akcję zimową związaną z usuwaniem śliskości jezdni dróg miejskich.
W porozumieniu ze Strażą Miejską i Policją Powiatową dba o prawidłowe oznakowanie pionowe i poziome w mieście wprowadzając szereg usprawnień.
Od 1 stycznia 2024 r. spółka świadczy również usługi w zakresie lokalnego transportu zbiorowego – operatora - na terenie miasta Mińsk Mazowiecki. Na podstawie umów, Spółka użytkuje 6 szt. autobusów miejskich zeroemisyjnych o napędzie elektrycznym marki MAN Lion’s City 12E, posiada własne 5szt. autobusów miejskich Solaris Urbino 12 oraz 1 szt. Solaris Urbino 10. Obsługujemy 4 linie autobusowe pokonując rocznie ok. 584 tys. km. W 2024 r. organizowaliśmy również linie specjalne, dowożąc pasażerów na obchody święta lotnika oraz w okresie święta zmarłych. Firma posiada wszelkie niezbędne zezwolenia i uprawnienia do prowadzenia działalności w tym zakresie. Główny Dyspozytor posiada certyfikat kompetencji zawodowej w drogowym transporcie osób.
Zestawienie ważniejszych usług publicznych ZDiTM w zakresie bieżącego utrzymania dróg gminnych
Budowa, przebudowa i remonty, nadzór inwestorski
W 2024 r. ZDiTM wykonywał zadania statutowe w zakresie budowy, przebudowy i remontów dróg, mostów, placów i pozostałej infrastruktury drogowej, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych zleconych przez Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki. Zestawienie robót drogowych i nadzorów inwestorskich przedstawia poniższa tabela:
Zestawienie robót drogowych i nadzorów inwestorskich ZDiTM
Strefa Płatnego Parkowania
ZDiTM prowadził i prowadzi nadal na zlecenie Burmistrza Miasta Mińsk Mazowiecki oraz Zarządu Gospodarki Komunalnej kompleksową obsługę strefy płatnego parkowania. W tym celu spółka zatrudnia 3 kontrolerów, którzy zostali przeszkoleni w zakresie obsługi systemu informatycznego oraz bieżącego „małego” serwisu 73 parkometrów.
do roku 2023
Gospodarowanie mieszkaniowym zasobem gminy
Zasobem mieszkaniowym miasta zarządza Zarząd Gospodarki Komunalnej w Mińsku Mazowieckim zgodnie ze Statutem Zarządu Gospodarki Komunalnej w Mińsku Mazowieckim stanowiącym załącznik do uchwały Nr III.25.2015 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 16 lutego 2015 r. w sprawie utworzenia Zarządu Gospodarki Komunalnej w Mińsku Mazowieckim.
Przez cały 2024 r. funkcję Dyrektora ZGK w Mińsku Mazowieckim pełnił Jerzy Gryz.
We wrześniu 2020 r. Uchwałą nr XXII.214.2020 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki przygotowany przez Zarząd Gospodarki Komunalnej w Mińsku Mazowieckim Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2021 – 2028.
Program zawiera w szczególności:
prognozę dotyczącą wielkości stanu technicznego zasobu mieszkaniowego miasta,
z podziałem na lokale socjalne i pozostałe lokale mieszkalne,
analizę oraz plan remontów i modernizacji budynków i lokali wynikający z ich stanu technicznego,
planowana sprzedaż lokali mieszkalnych,
zasady polityki czynszowej,
warunki obniżania czynszu,
sposób i zasady zarzadzania lokalami i budynkami wchodzącymi w skład mieszkaniowego zasobu miasta,
wysokość kosztów z tym związanych w poszczególnych latach.
W związku z obsługą 289 lokali mieszkalnych w 41 budynkach będących w 100% własnością miasta oraz 101 lokalami w 32 budynkach wspólnot mieszkaniowych poniesiono następujące wydatki bieżące:
zakup materiałów i wyposażenia (materiały dla funkcjonowania administracji, moduł do rozliczania zużycia wody, materiały do wykonywania drobnych napraw, paliwo do pojazdu obsługującego budynki, pojemniki na odpady bio wraz z oznaczeniami, środki i narzędzia do utrzymania porządku i czystości i drobnych napraw) wyniósł 64.000,00 zł, wzrost o 26 % względem 2023 r.,
zakup energii: elektrycznej, cieplnej i wody dla potrzeb mieszkańców zasobu komunalnego wyniósł 365.800,00 zł, wzrost o 16,85 % względem 2023 r.,
remonty pochłonęły kwotę 411.844,66 zł, spadek o 27,03 % względem 2023 r., w tym wykonano:
remonty opróżnionych mieszkań – 8 szt. lokali;
wymiany urządzeń (drzwi, okna, piece, wyposażenie) – 14 szt.,
remonty pokryć dachowych, kominów i balkonów - 14 szt.,
naprawy i drobne awarie i bieżące - 19 szt.,
konserwacje instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej i gazowej wraz z materiałami użytymi do konserwacji.
opłaty na rzecz budżetu tj. odpady komunalne wyniosły 277.038,96 zł, wzrost o 31,5 % od poprzedniego roku w związku ze zmianą metody ustalania opłaty od zużycia wody,
ubezpieczenia majątkowe oraz koszty sądowe i egzekucyjne związane z obsługą gospodarki mieszkaniowej wyniosły 7.333,62 zł,
wykonanie modernizacji instalacji centralnego ogrzewania i wymianę kotła gazowego w budynku przy ul. Huberta 5 oraz dokumentację wewnętrznej instalacji sanitarno-gazowej do 8 lokali i opłatę za przyłącze gazowe do budynku przy ul. Chełmońskiego 20, wydatkowano 84.298,95 zł,
wypłacone odszkodowanie osobie fizycznej i odsetki Spółdzielni Przełom wyniosły 8.682,07 zł.
Na przestrzeni 2024 r. Zarząd Gospodarki Komunalnej administrował nieruchomościami w 41 obiektach mieszkaniowych, które w 100% są własnością miasta Mińsk Mazowiecki o łącznej powierzchni 10.032,57 m2. Zarząd Gospodarki Komunalnej reprezentował interesy miasta w 32 Wspólnotach Mieszkaniowych o powierzchni 4.725,35 m2. Łącznie miasto dysponuje obecnie 390 lokalami mieszkalnymi o łącznej powierzchni 14.757,92 m2, w tym najmem socjalnym objęte było 115 szt. lokali. Lokale mieszkalne, które są własnością miasta, na koniec 2024 r. zamieszkiwało 978 osób.
W 2024 r. zostały odzyskane i ponownie zasiedlone lokale komunalne w wyniku:
śmierci najemców - 5 szt,
dobrowolne opuszczenie lokalu – 4 szt.
W 2024 r. zostało wysłanych 174 wezwań do zapłaty i pism dyscyplinujących najemców. Do sądu skierowano 14 spraw mieszkaniowych, w tym 5 o eksmisje i 9 o zapłatę należności pieniężnej. Uzyskano 4 orzeczenia sądowe, w tym 1 o odszkodowanie regresowe, wszczęto 10 postepowań egzekucyjnych, uzyskano 2 postanowienia o umorzeniu postepowania egzekucyjnego.
W 2024 r. złożono 85 szt wniosków o zawarcie umowy najmu lokali mieszkalnych. W wyniku weryfikacji podań, po zasięgnięciu opinii Miejskiej Komisji Mieszkaniowej oraz po uwzględnieniu odwołań, na tegorocznej uzupełniającej liście do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnego znalazło się 19 nowych wnioskodawców. Tym samym od końca 2024 r., na liście oczekujących na przydział mieszkań znajdują się 62 nazwiska.
Nieruchomości zabudowane budynkami z lokalami mieszkaniowego zasobu miasta Mińsk Mazowiecki - stan na 31.12.2024 r.
Liczba wynajmowanych miejskich lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba wynajmowanych lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha) w 2024 r.
Zasób gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2024 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów miejskich przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2024 r. (ha)