Podsumowanie najważniejszych zadań realizowanych w 2024 r. przez Miasto Mińsk Mazowiecki w ramach wdrażania lokalnych polityk, programów i strategii.
Wśród uchwał Rady Miasta Mińsk Mazowiecki, określających kierunki rozwoju jednostki samorządu terytorialnego, kluczowe znaczenie posiada Strategia Rozwoju Miasta Mińsk Mazowiecki do 2025 r. Dokument ten pełni nadrzędną funkcję strategiczną, definiując cele rozwoju społecznego, gospodarczego oraz przestrzennego miasta, a także stanowi podstawowy punkt odniesienia dla formułowania oraz realizacji lokalnych polityk, programów i planów operacyjnych.
W 2024 r. zasadnicza część działań realizowanych przez Burmistrza Miasta koncentrowała się na wdrażaniu przedsięwzięć wynikających z obowiązujących dokumentów strategicznych i programowych, w tym programów operacyjnych ukierunkowanych na wykonywanie ustawowych zadań własnych miasta. Realizacja tych działań odbywała się w sposób zapewniający spójność podejmowanych inicjatyw z założeniami dokumentów nadrzędnych oraz obowiązującymi przepisami prawa.
dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2024 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
polityki społecznej
z obszaru
transportu
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
ochrony zdrowia
o charakterze ogólnym
z obszaru
rewitalizacji
z obszaru
gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XI.118.2015 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie uchwalenia Strategii Rozwoju Miasta Mińsk Mazowiecki do 2025 r.
Cel:
Strategia Rozwoju Miasta jest najważniejszym dokumentem lokalnym – wyznacza kluczowe kierunki rozwoju i jest punktem wyjścia dla planów i programów szczegółowych.
Strategia wskazuje pięć pól szczególnego zainteresowania – obszarów strategicznych – w ramach, których mieszczą się najważniejsze zdiagnozowane w czasie jej tworzenia problemy. Są to obszary współzależne i przenikające się. Dla każdego z tych obszarów wyznaczony został jeden cel strategiczny, a w ramach celu kierunki działań grupujące podejmowane w ramach realizacji strategii przedsięwzięcia. Cele strategiczne to:
Rozbudowany lokalny rynek pracy,
Sprawny system komunikacji,
Wysokiej jakości otoczenie społeczne,
Kompleksowa oferta spędzania czasu wolnego,
cel horyzontalny: Rozwinięte sieci współpracy.
Realizacja w 2024 r.:
Miasto Mińsk Mazowiecki w 2024 r. skutecznie realizowało wszystkie strategiczne cele rozwoju określone w Strategii do 2025 r.
Działania obejmowały rozwój infrastruktury, wspieranie przedsiębiorczości, aktywizację społeczną i senioralną, modernizację przestrzeni publicznej, rozwój transportu ekologicznego oraz budowę silnych sieci współpracy lokalnej i międzynarodowej.
Realizacja zadań przebiegała w sposób spójny z zapisami strategicznymi oraz zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Cel: Rozbudowany lokalny rynek pracy
Tworzono warunki do rozwoju przedsiębiorczości poprzez wsparcie informacyjne, doradcze i organizację Mińskich Targów Pracy i Przedsiębiorczości,
Wzmacniano lokalną bazę gospodarczą poprzez utrzymanie stabilnej liczby zarejestrowanych przedsiębiorstw,
Na koniec 2024 r. w rejestrze REGON zarejestrowanych było 5.216 podmiotów gospodarki narodowej, w tym 5.040 mikroprzedsiębiorstw,
Stopę bezrobocia utrzymano na niskim poziomie 4,2%,
Dominującymi sektorami gospodarczymi pozostały: handel, budownictwo, przemysł i transport.
Cel: Sprawny system komunikacji
Modernizowano infrastrukturę drogową: budowa, przebudowa i remonty ulic (m.in. ul. Chróścielewskiego, Żwirki, Parkowej, 11 Listopada, Mieszka I),
Inwestowano w nowoczesny transport zbiorowy: zakup 6 autobusów elektrycznych, montaż tablic z dynamiczną informacją pasażerską,
Wspierano ruch rowerowy poprzez budowę wiaty rowerowej przy stacji PKP oraz projektowanie nowych tras rowerowych,
Rozpoczęto budowę nowego centrum komunikacyjnego „Dekada Mińsk Mazowiecki”,
Rozbudowano infrastrukturę kolejową — nowy peron przy przystanku Mińsk Mazowiecki (peron 4).
Uruchomienie nowych, ekologicznych środków komunikacji miejskiej,
Lepsza dostępność dla osób z niepełnosprawnościami na stacji kolejowej,
Znaczne podniesienie jakości infrastruktury miejskiej i rowerowej.
Cel: Wysokiej jakości otoczenie społeczne
Oferta edukacyjna:
Zakup pomocy dydaktycznych w ramach „Aktywnej Tablicy”,
Organizacja programów „Lekcje o finansach” i „Aktywna Szkoła”,
Modernizacja boiska przy Szkole Podstawowej nr 6.
Aktywność społeczna:
Regularne spotkania z NGO w ramach „Przy kawie z NGO”,
Funkcjonowanie Młodzieżowej Rady Miasta i Mińskiej Rady Seniorów,
Realizacja projektów dla seniorów („Aktywni Seniorzy”) i młodzieży.
Wsparcie aktywności sportowej:
Budowa nowoczesnego Centrum Sportów Miejskich,
Organizacja zawodów sportowych Parkour & Freerun,
Rozbudowa infrastruktury sportowej (boiska, ściana wspinaczkowa przy Aquaparku).
Wsparcie seniorów:
Realizacja „Programu Wsparcia i Aktywizacji Seniorów”, w tym programów opieki i aktywności kulturalnej.
Aktywizacja społeczna:
Działalność Klubu Integracji Społecznej „Aktywni” — organizacja prac społecznie użytecznych (20 osób zaangażowanych, 15 powróciło na rynek pracy).
Zasoby mieszkaniowe:
Prowadzenie bieżących remontów 390 lokali komunalnych i socjalnych.
Rewitalizacja przestrzeni:
Działania realizowane w ramach Gminnego Programu Rewitalizacji (szczegóły w osobnym sprawozdaniu).
Estetyka i przestrzeń publiczna:
Rozpoczęto prace nad uchwałą reklamową (uporządkowanie estetyki przestrzeni miejskiej),
Zrealizowano nowe nasadzenia zieleni miejskiej oraz przebudowę ul. Piłsudskiego.
Ekologia i OZE:
Budowa instalacji fotowoltaicznych na obiektach użyteczności publicznej,
Zbiórka 16,29 ton elektroodpadów (wzrost w stosunku do lat poprzednich),
Redukcja emisji CO₂ dzięki modernizacji systemu ciepłowniczego (przejście na gaz ziemny).
Cel: Kompleksowa oferta spędzania czasu wolnego
Otwarcie Centrum Sportów Miejskich,
Budowa i wyposażenie Miejskiej Przystani Turystycznej oraz wybiegu dla psów,
Rozpoczęcie budowy letnich basenów miejskich,
Utrzymanie wysokiej jakości oferty sportowej i rekreacyjnej,
Organizacja licznych wydarzeń kulturalnych, w tym m.in. Festiwalu Himilsbacha i Alei Gwiazd Literatury,
Dofinansowanie 61 projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe w zakresie kultury, sportu, edukacji i wsparcia społecznego.
Cel: Rozwinięte sieci współpracy
Współpraca z organizacjami pozarządowymi przy realizacji zadań publicznych,
Aktywna współpraca międzynarodowa: m.in. wizyta delegacji z Lacey (USA) oraz wymiany młodzieży z Czech, Litwy i Francji,
Odnowienie partnerstwa międzynarodowego,
Integracja młodzieży międzynarodowej wokół działań edukacyjnych i kulturalnych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII.318.2021 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 27 września 2021 r. w sprawie uchwalenia wieloletniego Programu współpracy Miasta Mińsk Mazowiecki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na lata 2022-2026.
Cel:
Celem głównym Programu jest aktywne budowanie partnerstwa pomiędzy administracją publiczną i organizacjami na rzecz efektywnego zaspokajania potrzeb różnych grup społecznych miasta, poprzez skuteczne wykorzystywanie środków publicznych.
Cele szczegółowe wynikają z założonego celu głównego i są nimi:
umocnienie lokalnych działań,
poprawa jakości życia mieszkańców miasta poprzez pełniejsze zaspokajanie ich potrzeb społecznych,
budowanie społeczeństwa obywatelskiego,
racjonalne wykorzystanie publicznych środków,
umacnianie w świadomości mieszkańców miasta poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną,
tworzenie warunków do powstawania i rozwoju inicjatyw służących społeczności lokalnej,
otwarcie na innowacje i konkurencyjność poprzez umożliwienie organizacjom indywidualnego wystąpienia z ofertą realizacji konkretnych zadań publicznych, które prowadzone są przez miasto,
wzmocnienie potencjału organizacji,
zwiększenie wpływu organizacji na kreowanie polityki społecznej w mieście,
włączenie się organizacji w działania miasta i wykorzystanie przez miasto zasobów, jakimi one dysponują,
promowanie osiągnięć sektora organizacji oraz prezentacja ich dorobku,
podnoszenie skuteczności i efektywności realizacji zadań publicznych,
rozwój współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami.
Realizacja w 2024 r.:
W zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej:
„X Sezon Mińskiej Ligi Koszykówki” – Klub Sportowy „Pasjonaci Sportu” – dofinansowane na kwotę 7.000,00 zł,
Stowarzyszenie „Hokejowy Klub Sportowy Mińsk Jets” – zadanie pod nazwą: „Organizacja bezpłatnych zajęć sportowych w zakresie nauki jazdy na łyżwach i rolkach oraz gry w hokeja na rolkach i łyżwach” – dofinansowane na kwotę 4.000,00 zł.
W zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego:
Klub Dawnych Motocykli „MAGNET" – zadanie pod nazwą: „12. Miński Zlot Pojazdów Zabytkowych WARKOT 2024” – dofinansowane na kwotę 8.000,00 zł,
„Świąteczne ozdoby rękodzielnicze” – Stowarzyszenie Od Nowa – dofinansowane na kwotę 4.600,00 zł.
W zakresie działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży:
„Lato z kulturą” – Fundacja Rozwoju Kultury im. Konstantego Ryszarda Domagały „Lira” – dofinansowane na kwotę 2.500,00 zł,
Stowarzyszenie Na Piątkę – zadanie pod nazwą: „Zima Na Piątkę” – dofinansowane na kwotę 7.000,00 zł.
W zakresie zdrowia publicznego w obszarze profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii:
Stowarzyszenie Na Piątkę – zadanie dofinansowane na kwotę 50.000,00 zł,
Stowarzyszenie Klub Sportowy Akademia Parkour Wschód – zadanie dofinansowane na kwotę 20.000,00 zł.
W zakresie ochrony i promocji zdrowia oraz przeciwdziałaniu uzależnieniom i patologiom społecznym:
Fundacja Wspierania Młodzieży Port – zadanie dofinansowane na kwotę 208.000,00 zł.
W zakresie pomocy społecznej:
Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej – zadanie pod nazwą: „Prowadzenie Domu Dziennego Pobytu dla osób starszych z terenu Miasta Mińsk Mazowiecki” – dofinansowane na kwotę 377.150,00 zł.
W zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego:
Fundacja „Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva!” – zadanie pod nazwą: „Opieka nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie na terenie miasta Mińsk Mazowiecki” – dofinansowane na kwotę 20.000,00 zł.
W zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania:
„Rozwój zainteresowań uczniów poprzez poznawanie świata i podróże” – Fundacja w Podróży – dofinansowane na kwotę 10.000,00 zł.
W zakresie działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym:
„Śpiewamy i tańczymy razem” – Stowarzyszenie „Radość Trzeciego Wieku” – dofinansowane na kwotę 7.000,00 zł.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu przedstawiono na podstronie raportu Współpraca z NGO.
programy z obszaru polityki społecznej
Wysokość zrealizowanych wydatków w ramach pomocy społecznej i wsparcia rodziny w 2024 r. wyniosła 30.081.846,00 zł.
Podstawa prawna:
Uchwała LX.529.2023 z dnia 24 kwietnia 2023 r. w sprawie zmiany „Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2025”.
Cel:
Celem głównym programu strategii jest dostosowanie lokalnej polityki społecznej w celu skuteczniejszego rozwiązywania problemów społecznych występujących w mieście. Uchwała ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców poprzez realizację zaktualizowanych celów strategicznych i operacyjnych, które odpowiadają aktualnym wyzwaniom społecznym i demograficznym Mińska Mazowieckiego.
Realizacja w 2024 r.:
Przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zapobieganie ich skutkom:
realizacja programu „Posiłek w szkole i w domu” na podstawie Uchwały Nr 149 Rady Ministrów z dnia 23 sierpnia 2023 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2024 -2028 ( w ramach w placówkach oświatowych z gorącego posiłku w formie obiadu skorzystało 265 dzieci). Otrzymane środki finansowe pozwoliły dofinansować pomoc w formie obiadu 99 dzieciom w przedszkolu w ilości 8.290 posiłków oraz 166 dzieciom w szkole w ilości 13.820 posiłków. Z pomocy w formie gorącego posiłku skorzystało także 21 osób dorosłych w ilości 2.854 obiadów),
pomoc na podstawie programu osłonowego „Posiłek w szkole i w domu” (pomocy skorzystało 2 dzieci na łączną kwotę 3.908,00 zł, co pozwoliło sfinansować 320 obiadów),
pomoc w ramach programu z pomocy w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności skorzystało 5 rodzin,
pomoc w formie posiłku poza programem „Posiłek w szkole i w domu” (pomocy udzielono 45 rodzinom, w których z posiłku skorzystało 78 dzieci);
pomoc w formie stypendium szkolnego oraz w formie jednego zasiłku szkolnego (udzielono pomocy 65 uczniom),
pomoc w formie gorącego posiłku (z jadłodajni dla potrzebujących prowadzonej przez Caritas Diecezji Warszawsko-Praskiej skorzystało 50 osób, które spożyły łącznie 7.852 posiłków),
w ramach Programu Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego+ Ośrodek dystrybuował żywność dla 461 osób, wydano 1.770 paczek żywnościowych o wadze 23.284,40 kg,
w ramach działalności Klubu Integracji Społecznej „Aktywni” prowadzone były prace społecznie użyteczne (łącznie do prac społecznie użytecznych zostało skierowanych 20 osób bezrobotnych z czego 15 osób podjęło pracę. Wypracowano łącznie 3.695 godzin).
Wspieranie rodzin oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży:
realizacja Resortowego Programu „Asystent Rodziny 2024”( Program w mieście realizowało sześciu asystentów pracujących łącznie z 51 rodzinami),
funkcjonowanie Miejskiego Punktu Konsultacyjnego „STOP przemocy” (ze specjalistycznego wsparcia skorzystało 49 osób),
funkcjonowanie Punktu Wsparcia Dziecka i Rodziny (ze specjalistycznego wsparcia udzielono poradnictwa: prawnego - 30 porad dla 18 osób; psychologicznego - 30 porad dla 13 dorosłych i 4 dzieci; pedagogicznego - 20 porad dla 6 dorosłych i 4 dzieci; logopedycznego - 40 porad dla 15 dzieci),
Utrzymanie osób starszych i niepełnosprawnych w środowisku zamieszkania oraz umożliwienie im udziału w życiu społecznym:
Program „Opieka 75+”,
Program „Opieka wytchnieniowa”,
Program „Korpus Wsparcia Seniorów”,
funkcjonowanie Dom Dziennego Pobytu dla osób starszych prowadzony przez „Caritas” Diecezji Warszawsko – Praskiej, który na zlecenie Miasta Mińsk Mazowiecki realizuje zadania na rzecz seniorów
Ogólnopolskiej Karty Seniora.
Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w mieście:
szeroki wachlarz programów, prelekcji i pogadanek profilaktyczno - edukacyjnych realizowanych w placówkach oświatowych, realizowanych inwestycjach służących poprawie bezpieczeństwa mieszkańców na drodze, czy też zwiększeniu liczby punktów kamer monitoringowych, które umożliwiają podejmowanie natychmiastowych interwencji w sytuacji zagrożenia.
Rozwój kapitału społecznego i ludzkiego:
pracownicy Ośrodka stale podnosili swoje kwalifikacje uczestnicząc w 76 szkoleniach,
w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej była prowadzona superwizja dla pracowników socjalnych, psychologów i asystentów rodziny. Odbyło się 9 sesji superwizji, w których wzięło udział 16 pracowników.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXI.628.2024 z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej i Ochrony Osób Doznających Przemocy Domowej dla Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2024-2026”.
Cel:
Program poświęcony jest zjawisku przemocy domowej, jego głównym celem jest przeciwdziałanie przemocy domowej oraz zwiększenie skuteczności ochrony osób doznających przemocy. Ma sprzyjać wzrostowi efektywności podejmowanych działań przeciwko redukowaniu zjawiska przemocy domowej, w szczególności w dziedzinie profilaktyki, ochrony i wsparcia osób dotkniętych przemocą, a także oddziaływania wobec osób stosujących przemoc.
Realizacja w 2024 r.:
Działania interwencyjne:
Realizacja procedury „Niebieskie Karty” przez uprawnione podmioty- interwencje w środowisku w oparciu o procedurę „Niebieskie Karty”, w 2024 r., podjęto w 128 rodzinach,
Utworzenie i zapewnienie funkcjonowania grup diagnostyczno-pomocowych na terenie miasta - w 2024 r. powołano 128 grup diagnostyczno- pomocowych. Grupy odbyły 393 spotkania,
Rozbudowa sieci i poszerzanie oferty placówek wspierających i udzielających pomocy osobom doznającym przemocy domowej, w tym: Punktów Konsultacyjnych, Ośrodków Interwencji Kryzysowej (okresowo zapewniono schronienie 11 osobom), ośrodków wsparcia i specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej (objęto 17 osób schronieniem i udzielono 30 osobom wsparcia w formie poradnictwa),
Monitorowanie pomocy udzielanej osobom doznającym przemocy domowej- wypełniono 31 formularzy „Niebieska Karta-C”.
Działania diagnostyczne:
Sporządzenie sprawozdania z realizacji zadań określonych w Miejskim Programie Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na 2024 r. w mieście Mińsk Mazowiecki,
Sporządzenie Diagnozy zjawiska przemocy w rodzinie w mieście Mińsk Mazowiecki za 2024 r.
Działania profilaktyczne oraz informacyjno- edukacyjne:
Upowszechnianie materiałów informacyjno-edukacyjnych na temat przemocy domowej i jej negatywnych skutków- zostały zaktualizowane informatory dla osób doznających przemocy domowej i dla sprawców przemocy domowej. Informatory zostały wydane nakładem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mińsku Mazowieckim w ilości 1000 sztuk,
Organizowanie lokalnych kampanii społecznych z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej wziął udział w Kampanii 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży. W ramach realizacji projektu socjalnego 19 dni przeciwko przemocy i krzywdzeniu dzieci i młodzieży zostały przeprowadzone następujące działania: opracowano ulotkę Ej to nie żart, to jest przemoc! Bądź kumplem i nie dokuczaj!
Przeprowadzono warsztaty dla rodziców pt. „Problemowe używanie Internetu przez dzieci i młodzież". Przeprowadzono warsztaty dla dzieci pt. Ej to nie żart, to jest przemoc! Bądź kumplem i nie dokuczaj! we współpracy z Akademią „Prosta przyszłość”. Na stronie internetowej oraz w social mediach opublikowano artykuł informujący pt.: „O Kampanii 19 dni- razem budujemy świat bez przemocy”,
Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz pomocy osobom doświadczającym przemocy- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Policja, jednostki wymiaru sprawiedliwości, placówki oświaty, organizacje pozarządowe, placówki ochrony zdrowia.
Działania terapeutyczno- socjalne służące realizacji Programu:
Zwiększenie dostępu do poradnictwa specjalistycznego poprzez prowadzenie działalności Miejskiego Punktu Konsultacyjnego „STOP przemocy”- został uruchomiony Miejski Punkt Konsultacyjny „STOP przemocy”. Ze wsparcia skorzystało 47 osób,
Prowadzenie poradnictwa psychologicznego dla osób doświadczających przemocy- liczba osób korzystających z poradnictwa psychologicznego w 2024 r. to 127 osób i 761 porad,
Zapewnianie osobom i rodzinom dotkniętym przemocą domową wsparcia i pomocy finansowej oraz rzeczowej- przyznano świadczenia z pomocy społecznej na podstawie decyzji dla 11 rodzin. Pracą socjalną z powodu przemocy domowej w 2024 r. objęto 158 rodzin,
Oddziaływania wobec osób stosujących przemoc domową, w tym w ramach procedury „Niebieskie Karty”- w 2024 r. Zespół Interdyscyplinarny wydał 12 skierowań na zajęcia korekcyjno– edukacyjne.
Działania edukacyjno-szkoleniowe dla kadr zaangażowanych przeciwdziałanie przemocy domowej służące realizacji Programu:
Ustawiczny rozwój członków Zespołu Interdyscyplinarnego oraz pracowników socjalnych poprzez udział w szkoleniach i superwizji- w ramach działalności Zespołu Interdyscyplinarnego odbyło się jedno szkolenie: „Funkcjonowanie Zespołów Interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno- pomocowych po zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Dokumentacja, wykładnia i stosowanie prawa przez członków ZI i grup D-P ”,
Pracownicy socjalni uczestniczyli w szkoleniach z zakresu „Prawne aspekty przeciwdziałania przemocy domowej- praca Zespołów Interdyscyplinarnych i grup diagnostyczno-pomocowych po zmianach 2023” oraz dwóch pracowników socjalnych ukończyło Studium Przeciwdziałania Przemocy Domowej I Stopnia prowadzonym przez Niebieską Linię - Instytut Psychologii Zdrowia PTP,
16 osób – pracowników socjalnych i psychologów skorzystało z systemu wsparcia dla osób bezpośrednio pracujących z osobami uwikłanymi w przemoc, w formie superwizji. W 2024 r. odbyło się dziewięć spotkań superwizyjnych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVI.433.2022 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 19 lipca 2022 r. w sprawie przyjęcia Programu Wspierania Rodziny Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2024.
Cel:
Zadaniem strategicznym Programu będzie tworzenie i przywrócenie stabilnych warunków dla bezpiecznego funkcjonowania rodzin oraz rozwoju dzieci w wyniku wykorzystania innowacyjnego potencjału miasta.
Realizacja w 2024 r.:
Promowanie wartości rodziny i jej integracyjnej funkcji oraz prowadzenie działań edukacyjnych na temat problemów współczesnej rodziny:
Organizowanie różnorodnych form integracji rodzin, ze szczególnym uwzględnieniem wydarzeń inicjowanych w środowiskach lokalnych,
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w ramach projektu socjalnego „Ferie Zimowe z Fit & Joy” Edycja II, zorganizował zajęcia dla 20 dzieci w wieku 7-12 lat z terenu miasta Mińsk Mazowiecki z rodzin w których występuje problem alkoholowy lub członkowie rodzin doświadczają przemocy,
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zrealizował projekt socjalny „Rodzinne Warsztaty Kreatywne”, w którym wzięło udział 20 osób w tym 13 dzieci w wieku 5-12 lat i 7 opiekunów z terenu miasta Mińsk Mazowiecki,
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej zrealizował projekt socjalny „Wakacje z Fit&Joy” – edycja II, dla 22 dzieci w wieku od 7 do 12 lat,
w okresie ferii zimowych i wakacji w Miejskiej Bibliotece Publicznej i Miejskim Domu Kultury organizowane były zajęcia rekreacyjne i wydarzenia kulturalne uwzględniające działania wychowawczo - profilaktyczne dla dzieci i młodzieży oraz opiekunów. Miejska Biblioteka Publiczna w Mińsku Mazowieckim w 2024 r. w okresie ferii zimowych zorganizowała zajęcia dla 652 osób, a w okresie wakacji zajęcia dla 973 osób,
Organizowanie akcji informacyjnych podejmujących zagadnienia współczesnej rodziny i jej problemów- Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej za pośrednictwem plakatów i ulotek rozwieszanych na terenie miasta Mińsk Mazowiecki oraz pozostawianych w instytucjach i placówkach oświatowych organizował akcje informacyjne dotyczące zagadnienia współczesnej rodziny i jej problemów. Dodatkowe informacje dotyczące działań na rzecz rodziny zostały umieszczone na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej oraz w mediach społecznościowych,
Rozpowszechnianie wiedzy na temat uprawnień przysługujących rodzinom- Pracownicy socjalni w ramach wykonywania czynności zawodowych udzielali wszelkich informacji dotyczących zakresu i form pomocy przysługujących rodzinom. Najważniejsze informacje zamieszczane były na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wraz z załącznikami do pobrania.
Rozwijanie systemu wsparcia rodzin ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb rodzin przeżywających trudności w realizacji funkcji opiekuńczo- wychowawczych i rodzin w sytuacji kryzysowej:
Rozwijanie systemu asystentury rodzinnej, w tym usług asystenta rodziny realizowanego zgodnie z ustawa o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” oraz usług asystenta osoby niepełnosprawnej,
W ramach wsparcia rodzin, w których występują osoby z niepełnosprawnością Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował Program „Opieka Wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2024 i Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej - edycja 2024,
Realizowanie pracy socjalnej w środowiskach w których występują trudności opiekuńczo - wychowawcze, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk niekorzystających z pomocy asystenta rodziny- pracownicy socjalni w 2024 r. świadczyli pracę socjalną na rzecz 838 rodzin, w których funkcjonowało 1.689 osób,
Prowadzenie warsztatów i innych form pracy grupowej zwiększających kompetencje wychowawcze rodziców i opiekunów- Mińskie Centrum Profilaktyki w 2024 r. zrealizowało II edycję Programu „Szkoła dla rodziców”, w której uczestniczyły 32 osoby,
Zapewnienie dostępu do poradnictwa specjalistycznego, zwłaszcza psychologicznego, pedagogicznego, logopedycznego, wychowawczego i prawnego- w ramach projektu socjalnego Poradnictwo Specjalistyczne z zakresu Wspierania Dziecka i Rodziny Ośrodek kontynuował prowadzenie Punktu Wsparcia Dziecka i Rodziny,
Utworzenie placówek wsparcia dziennego, w tym świetlicy środowiskowej oraz świetlicy socjoterapeutycznej- w 2024 r. w szkołach podstawowych na terenie miasta Mińsk Mazowiecki funkcjonowało 6 świetlic opiekuńczo - wychowawczych, do których uczęszczało 121 dzieci. W mieście Mińsk Mazowiecki w 2024 r. funkcjonował klub dla młodzieży „Punkt Rozwoju Port”, w zajęciach socjoterapeutycznych dla młodzieży z grup ryzyka społecznego w celu poprawy ich sytuacji szkolnej oraz ochrony przed demoralizacją i patologią udział wzięło 104 osoby,
Organizacja wsparcia wolontarystycznego realizowanego na rzecz dzieci i młodzieży - w 2024 r. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mińsku Mazowieckim zawarł porozumienia z 8. Wolontariuszami (pomoc osobom starszym, pomoc w odrabianiu lekcji z dziećmi¬),
Pomoc w przezwyciężaniu marginalizacji społecznej rodzin i innych obszarów wykluczenia poprzez włączanie członków rodzin w projekty socjalne i programy- realizowany był projekt dot. prowadzenia Punktu Wsparcia Dziecka i Rodziny (W projekcie wzięło udział 60 osób, udzielono 120 porad),
Zapewnienie pomocy w formie dostępu do ośrodków wsparcia, ośrodków interwencji kryzysowej dla rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji- na terenie miasta Mińsk Mazowiecki działa Dom Samotnej Matki, który w 2024 r. udzielił schronienia 6 osobom i poradnictwa 6 osobom, Ośrodek Interwencji Kryzysowej udzielił schronienia 11 osobom i udzielił poradnictwa 20 osobom, Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla osób doznających przemocy domowej udzielił schronienia 17 osobom i poradnictwa 30 osobom oraz Lokalny Punkt Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem.
Wzmacnianie ekonomicznej funkcji rodziny:
Realizacja Ogólnopolskiej Karty Dużej Rodziny i Mińskiej Karty Dużej Rodziny, Mińskiego Bonu Malucha- z Programu „Rodzinny Mińsk” skorzystało 3.529 osób; wypłacono łącznie 2.638 świadczeń z programu Miński Bon Malucha,
Realizacja ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”- ze świadczenia „Za życiem” skorzystały 4 rodziny - Udzielanie pomocy finansowej, materialnej i rzeczowej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialnych- wypłacono zasiłki stałe, okresowe i celowe oraz wypłacono stypendia szkolne,
Udzielanie pomocy w formie pokrywania kosztów dożywiania dzieci i młodzieży z terenu miasta w szkołach i przedszkolach- w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” w 2024 r. w placówkach oświatowych z gorącego posiłku w formie obiadu skorzystało 265 dzieci; w formie zasiłku celowego na zakup posiłku lub żywności skorzystał 5 rodzin składająca się z 23 osób; Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w 2024 r. udzielał również pomocy obywatelom Ukrainy w formie zasiłku celowego na pokrycie kosztów wyżywienia w placówkach oświatowych dla 12 dzieci. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej realizował pomoc żywnościową w ramach Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Pomoc Żywnościową 2021-2027 (FEPŻ)) współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego+. W Programie w 2024 r. objęto pomocą żywnościową 461 osób, którym wydano 1.770 paczek żywnościowych.
Systematyczne podnoszenie kwalifikacji pracowników socjalnych pracujących z rodzinami oraz asystentów rodziny w zakresie identyfikowania potrzeb i zakresu niezbędnej pomocy w rozwiązywaniu problemów występujących w rodzinach:
10 pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej wzięło udział w 13 szkoleniach.
Zapewnienie pieczy zastępczej dzieciom w przypadku niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców biologicznych:
Współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinnej lub instytucjonalnej pieczy zastępczej- W 2024 r. r. zostało umieszczonych 21 dzieci, w tym 2 w instytucjonalnej pieczy zastępczej i 19 dzieci w rodzinnej pieczy zastępczej,
Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz powrotu dziecka z pieczy zastępczej do rodziny biologicznej- powołano 68 zespołów okresowej oceny sytuacji dziecka przebywającego w pieczy zastępczej,
Współpraca z rodziną biologiczną w zakresie tworzenia planu pracy, zbieżnego z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej,
Przeciwdziałanie bezdomności osób usamodzielnianych poprzez zapewnienie odpowiednich warunków mieszkaniowych osobom, które nie mogą powrócić do środowiska rodzinnego- W 2024 r. 2 osoby opuszczające placówki opiekuńczo- wychowawcze zostały zakwalifikowane do zawarcia umowy najmu lokalu mieszkalnych, w tym najmu socjalnego.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXI/305/13 w sprawie przyjęcia Programu "Rodzinny Mińsk".
Uchwała Nr XXVIII.272.2017 w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały Rady Miasta Mińsk Mazowiecki (Program "Rodzinny Mińsk").
Uchwała Nr II.21.2018 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 17 grudnia 2018 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Programu „Rodzinny Mińsk”.
Cel:
Program dotyczy mińskich rodzin wielodzietnych (w tym rodzin zastępczych), zamieszkałych w Mińsku Mazowieckim, bądź wskazujących w zeznaniu podatkowym Miasto Mińsk Mazowiecki jako miejsce zamieszkania, prowadzących wspólne gospodarstwo domowe z minimum trojgiem dzieci do ukończenia 18 roku życia lub do 24 roku życia w przypadku dziecka kontynuującego naukę, niezależnie od ich sytuacji materialnej.
Celami programu są:
tworzenie dobrych warunków dla życia i rozwoju rodziny wielodzietnej,
promowanie modelu rodziny wielodzietnej i pozytywnego jej wizerunku,
wzmacnianie rodziny wielodzietnej i przeciwdziałanie jej wykluczeniu,
wyrównanie szans rozwojowych i życiowych dzieci i młodzieży z rodzin wielodzietnych,
uwzględnianie zasady tworzenia przyjaznej przestrzeni dla rodzin z dziećmi jako priorytetowej w działaniach władz Miasta,
propagowanie informacji o ofercie usług dla rodzin wielodzietnych.
Realizacja w 2024 r.:
Ulgi dla rodzin wielodzietnych:
w wysokości 50%:
ceny biletu wstępu (należnej opłaty) na imprezy i zajęcia organizowane przez Miejski Dom Kultury w Mińsku Mazowieckim,
ceny biletu wstępu (należnej opłaty) na wszystkie obiekty Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Mińsku Mazowieckim,
ceny biletu wstępu (należnej opłaty) na imprezy i zajęcia organizowane przez Muzeum Ziemi Mińskiej,
ceny biletu wstępu (należnej opłaty) na imprezy i zajęcia organizowane przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Mińsku Mazowieckim,
w wysokości 25% w opłacie za korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki,
zwalnia się w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy będący członkami rodziny wielodzietnej w rozumieniu ustawy z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny, w wysokości 7,00 zł miesięcznej opłaty od każdego członka rodziny wielodzietnej,
zniżki u partnerów programu (zniżki od 100% do 5%).
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVII.250.2021 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 1 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia Programu Wsparcia i Aktywizacji Seniorów w Mieście Mińsk Mazowiecki na lata 2021 – 2025.
Cel:
Cele programu:
Wyrównywanie szans i zapobieganie wykluczeniu społecznemu seniorów,
Organizacja działań w ramach ochrony zdrowia i profilaktyki zdrowotnej,
Aktywizacja społeczna seniorów,
Poprawa wizerunku osób starszych.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja projektu socjalnego: Aktywne lato seniora edycja VII, w ramach którego przeprowadzono następujące działania na rzecz seniorów naszego miasta: zajęcia rekreacyjno – sportowe Nordic Walking; gimnastyka z elementami rehabilitacji „Zdrowy kręgosłup”; ćwiczenia gimnastyczne w basenie AQUA AEROBIC,
Realizacja Programu „Korpus Wsparcia Seniorów” na 2024 r. – Moduł II mając na uwadze wsparcie seniorów w wieku 65 lat i więcej przez świadczenie usług „opieki na odległość”- w ramach Programu zostało zakupionych w 2024 r. 32 „opasek bezpieczeństwa”,
Prowadzenie działań dla seniorów w ramach Ogólnopolskiej Karty Seniora, która upoważnia do zniżek w wielu punktach w całej Polsce, w tym między innymi sanatoriach, uzdrowiskach, przychodniach, gabinetach rehabilitacji, instytucjach zdrowia i kultury. W 2024 r. wydano 366 Ogólnopolskich Kart Seniora mieszkańcom miasta,
Usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania - w 2024 r. powyższą pomocą objęto 73 osoby, na rzecz których ustalono indywidualne zakresy usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania,
Świadczenie bezpłatnych usług opiekuńczych na rzecz osób starszych w ramach programu „Opieka 75+”- w 2024 r. w ramach powyższego programu pomoc otrzymało 15 osób,
Możliwość pobytu w ośrodku wsparcia jakim jest Dom Dziennego Pobytu prowadzony przez Caritas Diecezji Warszawsko – Praskiej- z tej formy wsparcia w 2024 r. skorzystało 24 seniorów,
Realizacja programu „Opieka wytchnieniowa”- w ramach Programu skorzystało 17 opiekunów w wieku senioralnym.
Organizacja webinarium organizowanego przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego we współpracy z Minister do spraw Polityki Senioralnej i Komendą Główną Policji. Webinarium „Na co uważać i jak nie dać się okraść w Internecie – bankowość elektroniczna dla seniorów. III edycja” odbyło się w Polskim Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów w Mińsku Mazowieckim.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLI.386.2022 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 7 marca 2022 r. w sprawie uchwalenia Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022 – 2025.
Cel:
W Programie określono cel główny, tj. ograniczenie zdrowotnych i społecznych skutków wynikających z używania alkoholu, narkotyków, innych substancji psychoaktywnych, zaburzeń zachowania związanych z uzależnieniem od czynności oraz zachowań ryzykownych podejmowanych w szczególności przez dzieci i młodzież oraz wskazano cele szczegółowe i poszczególne działania służące ich realizacji.
Cele szczegółowe Programu:
wzrost wiedzy świadomości zdrowotnej i motywacji do dbania o zdrowie w obszarze zapobiegania uzależnieniom wśród lokalnej społeczności,
wzrost kompetencji i umiejętności kadr uczestniczących w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
zmniejszenie zapotrzebowania na używanie alkoholu, narkotyków, innych substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych,
zwiększanie dostępności i skuteczności specjalistycznych świadczeń, usług, interwencji podejmowanych w celu poprawy jakości życia i reintegracji społecznej osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych i zagrożonych uzależnieniami oraz ich rodzin, a także osób i rodzin dotkniętych problemem przemocy w rodzinie,
zwiększenie sprawności systemu monitorowania poziomu, struktury spożycia i dostępności alkoholu, używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych,
ograniczanie dostępności alkoholu.
Realizacja w 2024 r.:
Koszt realizacji Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Mińsk Mazowiecki w 2024 r. wyniósł 1.655.710,14 zł.
Wysokość środków finansowych przekazanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań wynikających z Programu (zlecenie realizacji zadań w procedurze konkursowej w formie wsparcia z udzieleniem dotacji, nie pokrywającej pełnych kosztów realizacji zadania) w 2024 r. wyniosła 346.000,00 zł.
Ponadto, poza Programem, ze środków pochodzących ze sprzedaży napojów alkoholowych w opakowaniach jednostkowych o ilości nominalnej napoju nieprzekraczającej 300 ml został dofinansowany monitoring w miejscu, gdzie występowały szkody powodowane przez spożywanie alkoholu. Na ten cel przeznaczone zostały środki w wysokości 99.876,00 zł.
Wpływy z części opłaty za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym oraz z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w 2024 r. wyniosły łącznie 1.580.000,00 zł.
Koordynator i główny realizator Programu:
Urząd Miasta, komórka organizacyjna wiodąca - Mińskie Centrum Profilaktyki.
Podmioty uczestniczące w realizacji Programu:
Urząd Miasta, Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, jednostki organizacyjne Miasta Mińsk Mazowiecki, jednostki wykonujące zadania z zakresu oświaty i wychowania, podmioty o których mowa w art. 3 ust. 2-3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, osoby fizyczne i prawne.
Ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych:
W 2024 r. na terenie miasta Mińsk Mazowiecki obowiązywało ograniczenie sprzedaży napojów alkoholowych między godziną 23:00 a 6:00 we wszystkich punktach handlowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na podstawie Uchwały Nr XL.390.2018 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 21 maja 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych oraz ograniczenia godzin sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na terenie miasta Mińska Mazowieckiego.
Działania podejmowane w 2024 r., służące realizacji programu:
Cel Wzrost wiedzy świadomości zdrowotnej i motywacji do dbania o zdrowie w obszarze zapobiegania uzależnieniom wśród lokalnej społeczności:
opracowywanie i dystrybucja materiałów informacyjnych na temat danych teleadresowych instytucji pomocowych i dostępności specjalistycznych usług dla osób uzależnionych i ich rodzin,
organizacja pikniku z okazji Dnia dziecka.
Cel Wzrost kompetencji i umiejętności kadr uczestniczących w realizacji zadań zakresu profilaktyki uzależnień oraz przeciwdziałania przemocy:
organizacja szkolenia pn. „Praktyczne zastosowanie przepisów ustawy z dnia 29 lipca o przeciwdziałaniu przemocy domowej z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz niektórych innych ustaw. Praca z dziećmi doświadczającymi przemocy, rozpoznawanie krzywdzenia dzieci, podejmowanie interwencji i odpowiedzialność służb w ochronie dzieci przed dalszym krzywdzeniem”,
udział w szkoleniu pn. "Studium przeciwdziałania przemocy domowej I stopnia”.
Cel Zmniejszenie zapotrzebowania na używanie alkoholu, narkotyków, innych substancji psychoaktywnych i zachowań ryzykownych:
realizacja w 7 szkołach podstawowych rekomendowanego programu profilaktycznego pn. „Debata” dla uczniów klas VII,
realizacja w 7 szkołach podstawowych programu profilaktycznego pn. „Cukierki” dla uczniów klas I-II,
organizacja zajęć opiekuńczych i socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkól podstawowych z terenu miasta Mińsk Mazowiecki w okresie wakacji z programem profilaktycznym, informacyjnym i edukacyjnym w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii.
Cel Zwiększanie dostępności i skuteczności specjalistycznych świadczeń, usług, interwencji podejmowanych w celu poprawy jakości życia i reintegracji społecznej osób uzależnionych od środków psychoaktywnych i zagrożonych uzależnieniami oraz ich rodzin, a także osób i rodzin dotkniętych problemem przemocy w rodzinie:
zajęcia socjoterapeutyczne z młodzieżą z terenu miasta Mińsk Mazowiecki z grup ryzyka społecznego w celu poprawy ich sytuacji szkolnej i rodzinnej oraz ochrony przed demoralizacją i patologią. Realizator – „Fundacja Wspierania Młodzieży Port”,
realizacja w Mińskim Centrum Profilaktyki rekomendowanego programu profilaktycznego pn. „Szkoła dla rodziców i wychowawców” obejmująca prowadzenie warsztatów umiejętności rodzicielskich przygotowujących do wychowania dzieci bez używek i stosowania przemocy.
Cel Zwiększenie sprawności systemu monitorowania poziomu, struktury spożycia i dostępności alkoholu, używania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych:
sporządzenie sprawozdań i udostępnianie materiałów zawierającym dane na temat skali zagrożeń związanych z uzależnieniami.
Cel Ograniczanie dostępności alkoholu:
realizacja projektu „Terenowa praca ze sprzedawcami alkoholu”,
współpraca z Policją w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących sprzedaż alkoholu.
programy z obszaru ładu przestrzennego
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLIV/422/2014 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 22 września 2014 r., zmienione uchwałą Nr LXIV.566.2023 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki, z dnia 11 września 2023 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 23 września 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta Mińsk Mazowiecki.
Cel:
Ustalenie kierunków rozwoju przestrzennego miasta, które stanowią podstawę dla sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, zapewniając m.in. właściwe rozmieszczenie funkcji miejskich, ochronę środowiska, dziedzictwa kulturowego oraz rozwój infrastruktury technicznej i komunikacyjnej.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. uchwalono 1 nowy miejscowy plany zagospodarowania przestrzennego oraz zmieniono 5 planów miejscowych.
Na obszarze miasta Mińsk Mazowiecki na koniec 2024 r. obowiązywało 17 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obszar miasta objęty obowiązującym planami wynosił 1.318,09 ha, co stanowi prawie 100% powierzchni.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr VI.41.2024 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 23 września 2024 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta Mińsk Mazowiecki.
Cel:
Plan ogólny to nowy dokument planistyczny, który będzie stanowił akt prawa miejscowego, a ustalenia w nim zawarte będą wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy:
Ustalenie ram dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
Uproszczenie i przyspieszenie procesu planowania przestrzennego,
Wzmocnienie partycypacji społecznej w planowaniu przestrzennym,
Dostosowanie planowania przestrzennego do aktualnych potrzeb i wyzwań rozwojowych miasta.
Realizacja w 2024 r.:
Proces opracowania Planu był realizowany.
programy z obszaru Rewitalizacji
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII.217.2016 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 28 listopada 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Mińsk Mazowiecki do 2025 r.
Uchwała Nr XXVII.250.2017 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 6 marca 2017 r. zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta Mińsk Mazowiecki do 2025 r.
Cel:
Gminny Program Rewitalizacji (GPR) jest podstawowym narzędziem prowadzenia rewitalizacji, czyli kompleksowego procesu wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, skoncentrowanego terytorialnie i prowadzonego poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki. GPR wpisuje się w proces realizacji Strategii Rozwoju Miasta, w której zapisana została potrzeba wykreowania wysokiej jakości otoczenia społecznego m.in. poprzez rewitalizację przestrzeni miasta.
Gminny Program Rewitalizacji wyznacza cele i kierunki działań mające służyć wzmocnieniu funkcji społecznych i gospodarczych oraz integracji przestrzennej obszaru rewitalizacji.
W GPR wskazanych zostało 18 podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych i 11 grup, w które zebrane zostały pozostałe przedsięwzięcia rewitalizacyjne. Są to projekty infrastrukturalne i działania społeczne, które są wzajemnie komplementarne i zmierzają do osiągnięcia założonych celów rewitalizacji.
Realizacja w 2024 r.:
Park Dernałowiczów - wzrost integracji przestrzennej obszaru rewitalizacji:
Pielęgnacja zieleni, współpraca z dendrologiem,
Remont ul. Parkowej,
Budowa tężni solankowej,
Poprawa jakości wody poprzez wrzucenie kul bokashi,
Przygotowania do budowy kładek dla pieszych.
Zagospodarowanie brzegów rzeki Srebrnej i stawu „Łazienki”
Odbiór dokumentacji projektowej.
Rozwój funkcji miejskich na terenie byłego poligonu:
Rozwój projektu budowy osiedla mieszkaniowego (SIM),
Uzyskanie pozytywnej oceny wiarygodności kredytowej.
Modernizacja i rozwój infrastruktury sportowej i wypoczynkowej:
Budowa kompleksu basenów letnich,
Montaż ściany wspinaczkowej na budynku aquaparku,
Otwarcie hali sportowej w Zespole Szkół im. M. Skłodowskiej-Curie,
Budowa Centrum Sportów Miejskich przy ul. Budowlanej (skatepark, flowpark, streetball, infrastruktura).
Wyrównywanie możliwości edukacyjnych:
Programy edukacyjne: „Aktywna tablica”, „Lekcje o finansach”, „Aktywna szkoła”,
Modernizacja boiska przy SP nr 6 (program „Mazowsze dla sportu 2024”),
Rozbudowa i nadbudowa SP nr 3 (przygotowanie dokumentacji),
Liczne remonty i inwestycje w szkołach i przedszkolach.
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej na rzecz rewitalizacji:
Program Wspierania Rodziny,
Pomoc żywnościowa (FEPŻ) – pomoc dla 461 osób,
Program wsparcia i aktywizacji seniorów.
Komunikacja miejska – rozwój transportu zeroemisyjnego, PRZESIĄDŹ SIĘ NA „AUTOBUSA”:
Uzyskanie dofinansowania na zakup 2 nowych autobusów elektrycznych i budowę infrastruktury ładowania.
programy z obszaru ochrony środowiska
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXV.235.2020 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie przyjęcia „Programu ochrony środowiska dla Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2020 - 2023 z perspektywą na lata 2024 – 2027”.
Cel:
Program został sporządzony w celu realizacji polityki ochrony środowiska zbieżnej z najważniejszymi dokumentami strategicznymi i programowymi (krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi). W dokumencie dokonano oceny stanu środowiska na terenie Miasta dla 10 obszarów interwencji, tj. ochrona klimatu i jakości powietrza, zagrożenia hałasem, pole elektromagnetyczne, gospodarowanie wodami, gospodarka wodno-ściekowa, zasoby geologiczne, gleby, gospodarka odpadami i zapobieganie powstaniu odpadów, zasoby przyrodnicze, zagrożenia poważnymi awariami.
Realizacja w 2024 r.:
Realizacja działań podjętych w 2024 r. w kluczowych obszarach interwencji:
Gospodarowanie wodami i gospodarka wodno-ściekowa
Kontynuowano rozbudowę i modernizację infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej:
wykonano budowę sieci wodociągowej w ul. Żeromskiego, ul. Chróścielewskiego (etap I) oraz budowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. Mazowieckiej,
przebudowano sieci wodociągowe na odcinkach ulic: Armii Krajowej, Batalionów Chłopskich, 30 Lipca, Obwodu „Mewa-Kamień” i 1 PLM Warszawa,
zrealizowano I i II etap budowy sieci wodociągowej wody surowej i uzdatnionej w rejonie SUW "Kędzierak",
przejęto sieci wodociągowe i kanalizacyjne od właścicieli nieruchomości przy ul. Czarnieckiego, Maczka i Łąkowej.
Ochrona powietrza i klimatu
Montaż instalacji fotowoltaicznych na przepompowniach ścieków i studni głębinowej Gliniak nr 1,
Wymiana źródeł ciepła – zamontowano 8 kotłów gazowych i 1 pompę ciepła, a także 15 kotłów gazowych w zasobach komunalnych (ul. Kołowa 29, ul. Żwirowa 3),
Przeprowadzenie 113 kontroli spalania odpadów i 11 kontroli w zakresie czystości i gospodarki odpadami,
Organizacja Zielonego Ekopikniku pod hasłem „Współdzielenie przestrzeni publicznej,
Rozbudowa i modernizacja sieci ciepłowniczej o długości 138,7 m,
Prowadzenie kampanii informacyjnej dotyczącej uchwały antysmogowej.
Ochrona zasobów przyrodniczych i leśnych
W celu poprawy jakości terenów zieleni miejskiej:
obsadzono sezonowymi roślinami skwery, ronda, kwietniki i donice,
dokonano uzupełniających nasadzeń roślin okrywowych oraz drzew.
Gospodarka odpadami
Usunięto i zutylizowano 56,19 Mg wyrobów zawierających azbest (współfinansowanie z WFOŚiGW),
Zapewniono właścicielom nieruchomości możliwość selektywnej zbiórki odpadów w ramach pięciu głównych frakcji,
Utrzymywano funkcjonowanie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK),
Odpady były przekazywane do certyfikowanych instalacji przetwarzania i składowania w całej Polsce,
Wskaźnik przygotowania odpadów komunalnych do recyklingu w 2024 r. wyniósł 12,27%, przy wymaganym poziomie 45%.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LI.454.2022 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 24 października 2022 r. w sprawie przyjęcia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2022-2030.
Cel:
W opracowaniu przeprowadzona została inwentaryzacja źródeł emisji zanieczyszczeń powietrza na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki. W dokumencie zaplanowane zostały działania niskoemisyjne zmierzające do poprawy efektywności energetycznej we wszystkich sektorach – a tym samym redukcji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych emitowanych do powietrza na terenie Miasta. Niniejsze opracowanie ma na celu oszacowanie aktualnej wielkości emisji zanieczyszczeń bazowych i pyłowych na terenie Miasta Mińsk Mazowiecki, a także określenie działań i uwarunkowań, służących redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza przy uwzględnieniu emisji pyłów i CO2.
Realizacja w 2024 r.:
W celu realizacji programu podejmowane były następujące działania:
wymiana niskosprawnych i nieekologicznych kotłów na paliwa stałe na niskoemisyjne urządzenia grzewcze (zamontowanych zostało 8 kotłów gazowych oraz 1 pompa ciepła),
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wybudowało farmy fotowoltaiczne zasilające przepompownie ścieków Małaszczycka i Arynowska oraz studnię głębinową Gliniak nr 1,
bezpłatna komunikacja miejska, w tym posiadanie 6 autobusów elektrycznych,
wprowadzona strefa płatnego parkowania,
wymiana floty samochodowej służbowej dla potrzeb Urzędu Miasta- 2 samochody hybrydowe, 1 samochód elektryczny,
zaprojektowanie i wybudowanie instalacji fotowoltaicznej na obiektach użyteczności publicznej Miasta Mińsk Mazowieckich,
modernizacja oświetlenia na Starym Rynku.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV.31.2019 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 21 stycznia 2019 r. w sprawie przyjęcia „Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mińsk Mazowiecki do roku 2030 z perspektywą do roku 2090".
Cel:
Plan jest dokumentem strategicznym, diagnozującym wrażliwość przestrzeni miejskiej na prognozowane zmiany klimatu oraz wskazującym optymalne kierunki działań obniżających presję klimatyczną. Cele planu to ochrona zdrowia mieszkańców przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zrealizowano następujące działania:
ochrona zdrowia mieszkańców przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych, w szczególności fal upałów - program „W cieniu parasola”,
ochrona mienia prywatnego i publicznego oraz infrastruktury komunalnej przed nadmiarem wody w sytuacjach ekstremalnych opadów - program „Sucha stopa”,
tworzenie i wzmocnienie infrastruktury zielonej i błękitnej na terenie miasta - program „Zielony parasol”.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr VI.43.2019 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie przyjęcia „Programu ograniczenia niskiej emisji dla Miasta Mińsk Mazowiecki”.
Cel:
Głównym celem programu jest likwidacja źródeł spalania paliw stałych o mocy do 1 MW niespełniających wymagań ekoprojektu4 w sektorze komunalno-bytowym oraz sektorze usług i handlu oraz w małych i średnich przedsiębiorstwach.
Cel główny realizowany będzie poprzez cele cząstkowe:
uświadomienie mieszkańcom Miasta zagrożeń środowiskowych wynikających z prowadzenia nieracjonalnej gospodarki energetycznej w budynkach poprzez akcję informacyjną,
wskazanie kierunków działań prowadzących do optymalizacji zużycia energii na cele grzewcze,
wskazanie korzyści ekonomicznych z eksploatacji nowoczesnych wysokosprawnych urządzeń grzewczych,
wytworzenie mechanizmu zachęt finansowych dla przyspieszenia procesu modernizacyjnego (pod względem energetycznym) w budynkach.
Realizacja w 2024 r.:
montaż 8 kotłów gazowych i 1 pompy ciepła w celu wymiany nieekologicznych źródeł ciepła,
rozwój bezpłatnej komunikacji miejskiej i funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania, co przyczyniło się do zmniejszenia emisji zanieczyszczeń,
modernizacja instalacji odpylania spalin w ciepłowni węglowej przy ul. Jana Pawła II 10, dostosowującą ją do nowych standardów emisji od 2025 r.,
utrzymanie systemu wytwarzania ciepła opartego głównie na gazie ziemnym z wykorzystaniem ciepłowni węglowej jako źródła szczytowego,
organizację Zielonego Ekopikniku pod hasłem „Współdzielenie przestrzeni publicznej” oraz działania informacyjne dotyczące uchwał antysmogowych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr IV/31/11 RADY MIASTA MIŃSK MAZOWIECKI z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie uchwalenia Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2011 - 2032.
Uchwała Nr XLI/402/14 z dnia 26 maja 2014 r. zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2011-2032.
Cel:
Program polega na usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów zawierających azbest. Miasto Mińsk Mazowiecki może realizować przedsięwzięcia polegające na usuwaniu i unieszkodliwianiu odpadów zawierających azbest.
Realizacja w 2024 r.:
W ramach realizacji Programu w 2024 r. przekazanych do utylizacji zostało 3.746 m2/19 Mg pokryć dachowych, wykonanych z płyt cementowo – azbestowych, w różnym stopniu uszkodzenia.
Na realizację programu przeznaczono kwotę 31.556,30 zł.
programy z obszaru transportu
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII.213.2020 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 28 września 2020 r. w sprawie uchwalenia „Strategii elektromobilności dla Miasta Mińsk Mazowiecki”.
Cel:
Celem przedmiotowej Strategii jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji jakie należy podjąć aby w pełni wykorzystać potencjał rozwoju elektromobilności na terenie miasta. Przygotowany harmonogram działań opracowany został w taki sposób aby w jak najbardziej optymalny sposób sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym.
Realizacja w 2024 r.:
W 2024 r. zrealizowano następujące działania:
zakup 3 samochodów służbowych, z czego dwa samochody hybrydowe: Toyota Yaris HSD Comfort, Toyota Corolla Cross oraz jeden samochód osobowy elektryczny: HYUNDAI KONA.
organizacja Zielonego Ekopikniku z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności, który w 2024 r. odbywał się pod hasłem „Współdzielenie przestrzeni publicznej!”
budowa drogi gminnej od ul. Aureliusza Chróścielewskiego do ul. Kołbielskiej,
remont ulicy Parkowej i 11 Listopada.
programy z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXII.214.2020 Rady Miasta Minsk Mazowiecki z dnia 28 września 2020 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2021 - 2028.
Cel:
Program ma na celu zapewnienie mieszkańcom Mińska Mazowieckiego dostępu do odpowiednich warunków mieszkaniowych, przy jednoczesnym racjonalnym gospodarowaniu zasobem miejskim i jego trwałym rozwoju w perspektywie 2021-2028.
Cel programu:
utrzymanie i poprawę stanu technicznego budynków i lokali mieszkalnych należących do zasobu miasta, w tym realizację planowanych remontów i modernizacji,
dostosowanie wielkości i struktury zasobu mieszkaniowego do aktualnych i prognozowanych potrzeb mieszkańców, w tym budowę nowych mieszkań na wynajem, zwłaszcza mieszkań socjalnych,
optymalizacja wykorzystania zasobu mieszkaniowego poprzez sprzedaż, rozbiórkę lub wyłączanie z użytkowania lokali o złym stanie technicznym i nieopłacalnych do utrzymania,
zapewnienie stabilnego i zrównoważonego finansowania gospodarki mieszkaniowej miasta, głównie poprzez wpływy z czynszów i środki budżetowe,
utrzymanie efektywnego zarządzania zasobem mieszkaniowym przez odpowiednie instytucje miejskie, w tym Zarząd Gospodarki Komunalnej,
realizacja inwestycji mieszkaniowych zgodnie z założeniami Gminnego Programu Rewitalizacji do 2025 r., mających na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb mieszkaniowych mieszkańców Mińska Mazowieckiego.
Realizacja w 2024 r.:
Remonty, modernizacje:
remonty lokali mieszkalnych (lokale mieszczące się na: ul. Huberta 11, Miodowa 3, Warszawska 250/41, Olsztyńska 4, Skrzyneckiego 30),
czyszczenie rynien (nieruchomości przy ul: Stankowizna 19, Widok 7, Huberta 5,7 i 11, Wróblewskiego 1,2, Kołowa 29, Parkowa 2, Chełmońskiego 20),
remont podłóg w 3 lokalach przy ul. Skrzyncekiego 8 i 14,
naprawa schodów wejściowych- ul. Parkowa 2, Huberta 5,
wymiana drzwi wejściowych do budynku przy ul. Skrzyneckiego 30, Huberta 7,
naprawa pokrycia dachu i komina budynku mieszczącego się przy ul. Mireckiego 7, Warszawska 250/36, Olsztyńska 4,
ocieplanie rur wentylacyjnych budynku prz ul. Humerta11,
remont balkonów lokali mieszkalnych przy ul. Chełmońskiego 75,
wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych- ul. Olsztyńska 4,
montaż wodomierzy w lokalach mieszczących się na ul. Warszawskiej 250, Huberta 5 i Kościuszki 23,
remont schodów wewnętrznych i klatki schodowej w budynku prz ul. Warszawskiej 191,
wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej, centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej we wszystkich lokalach mieszkalnych budynku komunalnego zlokalizowanego przy ul. Kołowej 29, a przy ul. Żwirowej wykonanie wewnętrznej instalacji gazowej centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w 6 lokalach mieszkalnych, montaż kondensacyjnych kotłów gazowych dwufunkcyjnych, wiszących oraz kuchni gazowych.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LXXI.632.2024 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie określenia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Mińsk Mazowiecki na 2024 r.
Cel:
Program ten obejmuje m.in. zapewnienie bezdomnym zwierzętom miejsca w schronisku, opiekę nad wolno żyjącymi kotami, odławianie bezdomnych zwierząt, sterylizację albo kastrację zwierząt, zapewnienie opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt.
Realizacja w 2024 r.:
Na realizację programu w 2024 r. przewidziano kwotę 140.000,00 zł.
Kwota ta została przeznaczona w szczególności na:
odławianie bezdomnych zwierząt, przetrzymywanie ich i umieszczanie w schronisku, obligatoryjną kastrację oraz sterylizację zwierząt w schronisku, poszukiwanie właścicieli dla bezdomnych zwierząt, usypianie ślepych miotów, zapewnienie miejsca dla zwierząt gospodarskich w gospodarstwie rolnym oraz zapewnienie całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt – 85.000,00 zł,
opiekę nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie – 20.000,00 zł,
zapobieganie bezdomności kotów poprzez sterylizację albo kastrację wolno żyjących – 30.000,00 zł,
inne wydatki – 5.000,00 zł.
W 2024 r. odłowiono 65 zwierząt (60 psów i 5 kotów) zgłoszonych przez mieszkańców miasta Mińsk Mazowiecki jako bezdomne, w tym 25 zwierząt trafiło do schroniska (20 psów i 5 kotów). 1 pies został adoptowany, zaś 39 psów zostało odebranych przez opiekunów.
Koszt realizacji zadań związanych z odławianiem bezdomnych zwierząt, przetrzymywaniem ich i umieszczaniem w schronisku, obligatoryjną kastracją oraz sterylizacją zwierząt w schronisku, poszukiwaniem właścicieli dla bezdomnych zwierząt, usypianiem ślepych miotów, zapewnieniem miejsca dla zwierząt gospodarskich w gospodarstwie rolnym oraz zapewnieniem całodobowej opieki weterynaryjnej w przypadkach zdarzeń drogowych z udziałem zwierząt w 2024 r. wyniósł 154.843,45 zł.
W celu realizacji zadań dotyczących opieki nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmiania oraz zapobiegania bezdomności kotów poprzez sterylizację albo kastrację podpisano dwie umowy o realizację zadania publicznego:
umowę nr GK.6140.11.2024 pod tytułem: „Opieka nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie na terenie miasta Mińsk Mazowiecki”,
umowę nr GK.6140.12.2024 pod tytułem: „Zapobieganie bezdomności kotów poprzez sterylizację albo kastrację wolno żyjących kotów na terenie miasta Mińsk Mazowiecki”,
Umowę nr GK.6140.11.2024 pod tytułem: „Opieka nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie na terenie miasta Mińsk Mazowiecki” zawarto 4 lipca 2024 r. z Fundacją Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! w Warszawie. Umowa obejmowała termin realizacji od dnia 15 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Umowę nr GK.6140.12.2024 pod tytułem: „Zapobieganie bezdomności kotów poprzez sterylizację albo kastrację wolno żyjących kotów na terenie miasta Mińsk Mazowiecki” zawarto dnia 24 czerwca 2024 r. z Fundacją Międzynarodowy Ruch na Rzecz Zwierząt – Viva! w Warszawie. Umowa obejmowała termin realizacji od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.
Zadanie dotyczące opieki nad kotami wolno żyjącymi na terenie miasta miało na celu utrzymanie odpowiedniej jakości populacji tych zwierząt poprzez m. in. regularne ich dokarmianie oraz zapewnienie wody do picia.
Zakładane cele realizacji zadania publicznego zostały osiągnięte. Regularnie dokarmiano ok. 150 wolno żyjących kotów będących pod opieką wolontariuszek Fundacji Viva! oraz 22 społecznych karmicieli kotów.
W celu dokarmiania zwierząt zakupiono 1.938,8 kg karmy. Dwie wolontariuszki Fundacji Viva! zajmowały się: zakupem karmy, dokarmianiem kotów, nawiązywaniem kontaktów z karmicielami, dystrybucją karmy, budową domków dla kotów, dbałością o stan zdrowotny populacji. Wolontariusze rozwozili karmę tym karmicielom, którzy osobiście nie mogli jej odebrać ze względu na wiek czy niepełnosprawność. Na zadanie przeznaczono kwotę 20.000,00 zł.
Zadanie dotyczące ograniczenia bezdomności kotów i utrzymania ich prawidłowego stanu liczebnego i zdrowotnego realizowane było poprzez zabiegi sterylizacji oraz kastracji. Zakładane cele realizacji zadania publicznego zostały osiągnięte. Wykonano 204 zabiegi sterylizacji kotek i 51 zabiegów kastracji kotów. Dzięki zabiegom sterylizacji i kastracji, a także dzięki leczeniu i dokarmianiu zwierząt nastąpiła poprawa warunków bytowania kotów wolno żyjących. Realizacja ww. zadania polegała na odławianiu, dostarczaniu do lecznic, poddawaniu zabiegom, a następnie wypuszczaniu w dotychczasowe miejsce bytowania kotów wolno żyjących z terenu miasta. Wolontariuszki pomagały także w ww. czynnościach opiekunom, którzy nie byli w stanie wykonać tych czynności osobiście. Na zadanie przeznaczono kwotę 30.000,00 zł.
Łącznie na realizację programu wydatkowano kwotę 204.843,45 zł.