do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Mińsk Mazowiecki w 2024 r. były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie blisko 88,0 mln zł, co stanowiło 30% dochodów ogółem. Kolejnym istotnym źródłem dochodów były wpływy z subwencji ogólnej w wysokości prawie 71,8 mln zł, tj. 24,5% wszystkich dochodów. Trzecim co wielkości źródłem dochodów, a jednocześnie najistotniejszym w grupie dochodów własnych były wpływy z podatku od nieruchomości. Dochody te zrealizowano w wysokości blisko 25,1 mln zł, tj. 8,5% dochodów ogółem. W zakresie dochodów własnych, równie istotnym źródłem były wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego, które wyniosły ponad 21,0 mln zł. Dopiero na piątym miejscu znajdują się dotacje celowe z budżetu państwa przeznaczone na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej (prawie 16,3 mln zł). Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodów stanowiło 75,7% wszystkich dochodów budżetowych.
Łączny koszt skutków obniżenia górnych stawek podatkowych dla osób fizycznych
4 342 286,57 zł
Łączny koszt udzielonych ulg i zwolnień dla osób fizycznych
0 zł
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej powiększona o dochody ze sprzedaży mienia.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zagranicznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2024 r. Miasto Mińsk Mazowiecki najwięcej środków przeznaczało na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Łącznie z edukacyjną opieką wychowawczą wydatki te wyniosły ponad 139,1 mln zł, co stanowiło 47,8% wszystkich wydatków budżetowych miasta. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych, jak również z funkcjonowaniem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. W 2024 r. na wydatki w tym obszarze Miasto wydało łącznie blisko 30,1 mln zł, tj. 10,3% wydatków ogółem. Trzecim co do wielkości wydatków obszarem była gospodarka komunalna i ochrona środowiska, na którą przeznaczono środki w kwocie niemal 26,7 mln zł, tj. 9,2% wydatków ogółem. Zadania z zakresu transportu i łączności wyniosły blisko 21,3 mln zł, co stanowiło 7,3% wydatków budżetowych.
Wskazane wyżej kierunki wydatków stanowiły łącznie 74,5% wydatków ogółem budżetu miasta.
do roku 2023
do roku 2023
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Mińska Mazowieckiego na koniec 2024 r. wyniosło blisko 32,5 mln zł i w stosunku do roku ubiegłego zmniejszyło się o 11,51%. Wskaźnik zadłużenia względem dochodów ogółem na koniec analizowanego roku kształtował się na niskim poziomie i wynosił 11,07%. Należy przy tym również wskazać, że poziom wypracowanej nadwyżki bieżącej zapewnił bezpieczeństwo finansowe miasta i spełnienie relacji, o których mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.