do roku 2023
Liczba osób prowadzących działalność gospodarczą
Liczba wniosków o wpis do rejestru REGON
Liczba wniosków o wypis z rejestru REGON
Powierzchnia terenów inwestycyjnych
w ha
W 2024 r. utrzymano stawki podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych z lat poprzednich.
W celu zapewnieniu odpowiednich dochodów własnych, ale też dbając o rozwój przedsięwbiorczości stawki nieruchomości pozostały na niższym poziomie niż maksymalny. Stawki podatku od środków transportu pozostają na poziomie znacznie niższym z racji utrzymania ich na tym samym poziomie od 2016 r.
Dobre warunki dla prowadzenia biznesu potwierdzają w szczególności dane o liczbie podmiotów wpisanych w 2023 r. do rejestru REGON. Liczba wpisów do REGON oraz nowych działalności gospodarczych wzrosła o ponad 1,4%. Wysokość obowiązujących stawek zapewnia stabilność finansową miasta, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju.
Uchwalanie planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego stanowi podstawę planowania przestrzennego w mieście. Dzięki planom kształtowana jest polityka przestrzenna miasta oraz wskazywane są wytyczne według których zachowany zostanie ład przestrzenny na danym obszarze.
Dokumentem, który w sposób ramowy określa politykę przestrzenną miasta Mińsk Mazowiecki, jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Mińsk Mazowiecki, uchwalone Uchwałą Rady Miasta Mińsk Mazowiecki Nr XLIV/422/2014, z dnia 22 września 2014 r., zmienione uchwałą Nr LXIV.566.2023 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki, z dnia 11 września 2023 r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki.
Plan ogólny
24 września 2023 r. weszła w życie, planowana od dłuższego czasu, znacząca zmiana ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ma ona znaczny wpływ na prowadzenie polityki przestrzennej w gminach w całej Polsce. Jednym z kluczowych aspektów reformy jest zastąpienie dotychczasowego dokumentu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy planem ogólnym. Zgodnie z przepisami wyżej wymienionej ustawy, do dnia wejścia w życie planu ogólnego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego zachowuje swoją moc, jednak nie dłużej niż do 31.12.2025 r. Jeżeli do dnia określonego wyżej nie wejdzie w życie plan ogólny, wydanie decyzji o warunkach zabudowy, ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego i uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo jego zmiana (z wyjątkami określonymi w ustawie) nie będą możliwe.
Zgodnie z art. 13i ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przed sporządzeniem projektu planu ogólnego rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania planu ogólnego. Plan ogólny sporządzany jest w granicach gminy z wyłączeniem terenów zamkniętych, innych niż ustalane przez ministra właściwego do spraw transportu.
Plan ogólny to nowy dokument planistyczny, który będzie stanowił akt prawa miejscowego, a ustalenia w nim zawarte będą wiążące dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy.
23 września 2024 r. Rada Miasta Mińsk Mazowiecki podjęła uchwałę Nr VI.41.2024 w sprawie przystąpienia do sporządzenia Planu ogólnego miasta Mińsk Mazowiecki.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
W 2024 r. uchwalono 1 nowy miejscowy plany zagospodarowania przestrzennego oraz zmieniono 5 planów miejscowych.
Na obszarze miasta Mińsk Mazowiecki na koniec 2024 r. obowiązywało 17 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Obszar miasta objęty obowiązującym planami wynosił 1.318,09 ha, co stanowi prawie 100% powierzchni.
Taki stan wpływa pozytywnie na wizerunek Miasta oraz zadowolenie mieszkańców poprzez poprawę warunków ich życia, ochronę walorów przyrodniczych, jest gwarancją racjonalnego gospodarowania terenami dotąd niezabudowanymi, a także usprawnia procesy inwestycyjne .
Uchwały podjęte przez Radę Miasta Mińsk Mazowiecki w zakresie wcześniej rozpoczętych prac planistycznych nad procedowanymi planami:
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki – Obszar F (uchwała nr LXIX.610.2024, z dnia 12 lutego 2024 r.). Obszar planu obejmuje teren o pow. ok. 1 ha, usytuowany w zachodniej części miasta Mińska Mazowieckiego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki – Obszar F, sporządzono w celu przeznaczenia terenów wraz z ustaleniem zasad sposobu ich zagospodarowania i zabudowy, odpowiadającymi potrzebom mieszkańców, które zostały wyrażone we wnioskach o zmianę obowiązującego planu miejscowego, a także w sposób zgodny ze zmieniającymi się uwarunkowaniami przestrzennymi wpływającymi na kształtowanie struktury miasta w tym rejonie.
w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki – Obszar A (uchwała nr LXXIII.643.2024, z dnia 17 kwietnia 2024 r.). Celem sporządzenia ww. zmiany planu była zmiana brzmienia wybranych ustaleń tekstowych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki - Obszar A, likwidujących ograniczenia w lokalizacji usług w zakresie realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m².
w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki – Obszar B (uchwała nr LXXIII.644.2024, z dnia 17 kwietnia 2024 r.),Celem sporządzenia ww. zmiany planu była zmiana brzmienia wybranych ustaleń tekstowych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Mińsk Mazowiecki - Obszar B, likwidujących ograniczenia w lokalizacji usług w zakresie realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m²,
w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki (uchwały nr LXXIII.645.2024 i nr LXXIII.646.2024 z dnia 17 kwietnia 2024 r. Celem sporządzenia ww. zmian planu była zmiana brzmienia wybranych ustaleń tekstowych miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki, likwidujących ograniczenia w lokalizacji usług w zakresie realizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m².
w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki (uchwała nr III.25.2024 z dnia 24 czerwca 2024 r.). Dotyczy zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki, przyjętego uchwałą XLIX.440.2022 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 12 września 2022 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2022 r. poz. 10950 i z 2024 r. poz. 5739). Zmiana dotyczy wyłącznie części tekstowej obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (rysunek planu nie uległ zmianie).
uchwała zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki w obszarze środkowo - wschodnim, obszarach Centrum: A, B, C, D, E i obszarze F. (uchwała nr VII.56.2024 z dnia 16 października 2024 r.). Dotyczy wydzielenia działek nr 3528/3, 3528/4, 3528/5, 3528/6 i 3528/7 przy ul. Zygmunta Kazikowskiego i Stefana Kardynała Wyszyńskiego z Obszaru Centrum A w formie oddzielnego obszaru o nazwie Obszar Centrum - G. Celem uchwały było umożliwienie podjęcia oddzielnych uchwał.
w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki (uchwała nr VIII.58.2024 z dnia 28 października 2024 r.). Dotyczy częściowej zmiany tekstu planu miejscowego, przyjętego uchwałą Nr XLIX/440/2022 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 12 września 2022 r., zmienionego uchwałą Nr LXXIII.645.2024 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 17 kwietnia 2022 r., obejmującego obszar o łącznej powierzchni 27,21 ha, w rejonie ul. Jana Łupińskiego, ul. Lawendowej i ul. ppłk. Mariana Skrzyneckiego w mieście Mińsk Mazowiecki.
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Mińsk Mazowiecki – Obszar Centrum: G (uchwała nr VIII.66.2024 z dnia 28 października 2024 r.). Dotyczy działek nr 3528/3, 3528/4, 3528/5, 3528/6 i 3528/7 przy ul. Zygmunta Kazikowskiego i Stefana Kardynała Wyszyńskiego.
Zintegrowany plan inwestycyjny
Zintegrowany plan inwestycyjny jest szczególną formą planu miejscowego, a jego sporządzenie regulują przepisy ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zintegrowany plan inwestycyjny, zawiera te same ustawowe treści, zagadnienia jak plan miejscowy i podlega ściśle określonej procedurze. Uchwalany jest przez radę miasta, na wniosek inwestora lub inwestorów złożony za pośrednictwem burmistrza. Wejście w życie zintegrowanego planu inwestycyjnego powoduje utratę mocy obowiązującej planów miejscowych lub ich części odnoszących się do terenu objętego tym zintegrowanym planem inwestycyjnym.
W 2024 r. Burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki procedował dwa wnioski w sprawie sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego:
dla rejonu ul. Królewieckiej - wniosek obejmował dopuszczenie zabudowy wielorodzinnej wraz z dopuszczeniem usług w parterze budynków. Podjęto uchwałę Nr IX.75.2024 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 25 listopada 2024 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego dla rejonu ul. Królewieckiej w Mińsku Mazowieckim,
przy ul. Parkowej - wniosek obejmował dopuszczenie zabudowy jednorodzinnej wolnostojącej i usługowej. Podjęto uchwałę Nr IX.73.2024 Rady Miasta Mińsk Mazowiecki z dnia 25 listopada 2024 r. w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do sporządzenia zintegrowanego planu inwestycyjnego przy ul. Parkowej w Mińsku Mazowieckim.
Obecnie trwają negocjacje z inwestorem w zakresie projektu ZPI.
Liczba MPZP
obowiązujących
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
Powierzchnia miasta
objęta MPZP (%)
Decyzje o warunkach zabudowy
W 2024 r. Burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki procedował trzy wnioski o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz lokalizacji inwestycji towarzyszącej, w ramach tzw. specustawy mieszkaniowej. Dotyczyły one budowy budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażami podziemnymi, instalacjami wewnętrznymi, siecią ciepłowniczą wraz z zagospodarowaniem terenu, wewnętrznym układem komunikacyjnym oraz miejscami parkingowymi przy ul. Warszawskie Przedmieście.
Wnioski zostały pozostawione bez rozpatrzenia i nie były procedowane z uwagi na brak uzupełnienia wskazanych przez Burmistrza braków formalny w wyznaczonym terminie.
Uchwała krajobrazowa
25.03.2024 r. Rada Miasta Mińsk Mazowiecki podjęła uchwałę nr LXXI.631.2024, w sprawie przystąpienia do sporządzenia projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
W dniu 07.08.2024 r. podpisano umowę z wykonawcą na przygotowanie dokumentacji oraz projektu uchwały Rady Miasta Mińsk Mazowiecki w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
Powierzchnia parków (ha)
Mińsk Mazowiecki, jako miasto dynamicznie rozwijające się, kładzie duży nacisk na zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, czego wyrazem jest systematyczna rewitalizacja oraz rozbudowa terenów zieleni miejskiej. Realizowane projekty, mają na celu nie tylko estetyczne uporządkowanie przestrzeni publicznej, ale także poprawę jakości życia mieszkańców poprzez tworzenie sprzyjających warunków do rekreacji, odpoczynku oraz ograniczanie negatywnych skutków urbanizacji, takich jak zanieczyszczenie powietrza czy efekt miejskiej wyspy ciepła.
Do najważniejszych obszarów zielonych należą przede wszystkim Park Dernałowiczów, będący głównym miejscem rekreacji i wypoczynku. W Mińsku Mazowieckim znajdują się również liczne skwery i place zielone, takie jak Plac Kilińskiego, skwer Hallera, plac Lotników czy mniejsze skwery przy zabytkowych budynkach, które pełnią funkcje zarówno rekreacyjne, jak i reprezentacyjne.
Programy na rzecz ochrony środowiska realizowane przez Mińsk Mazowiecki
Programu ochrony środowiska dla Miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2020 – 2023 z perspektywą na lata 2024 – 2027” (uchwała z 14.12. 2020 r., nr XXV.235.2020). Sporządzony w celu realizacji polityki ochrony środowiska zbieżnej z najważniejszymi dokumentami strategicznymi i programowymi (krajowymi, wojewódzkimi i powiatowymi). W dokumencie dokonano oceny stanu środowiska na terenie Miasta dla 10 obszarów interwencji, tj. ochrona klimatu i jakości powietrza, zagrożenia hałasem, pole elektromagnetyczne, gospodarowanie wodami, gospodarka wodno-ściekowa, zasoby geologiczne, gleby, gospodarka odpadami i zapobieganie powstaniu odpadów, zasoby przyrodnicze, zagrożenia poważnymi awariami,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta Mińsk Mazowiecki (uchwała z 24.10.2022 r., nr LI.454.2022). Plan wyznacza główny cel strategiczny rozwoju, który polega na dążeniu do poprawy jakości powietrza i komfortu życia mieszkańców Miasta Mińsk Mazowiecki poprzez redukcję zanieczyszczeń powietrza, w tym CO2 oraz ograniczenie zużycia energii finalnej we wszystkich sektorach,
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu miasta Mińsk Mazowiecki na lata 2011-2032 (uchwała z 28.03.2022 r., nr IV/31/11 ze zm.). W ramach realizacji Programu, w 2024 r. przekazanych do utylizacji zostało 3 746 m2/19 Mg pokryć dachowych, wykonanych z płyt cementowo – azbestowych. Na powyższe zadanie uzyskano dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w wysokości 31.387,82 zł, pozostałą kwotę realizacji zadania w wysokości 168,48 zł pokryto z budżetu miasta.
„Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Mińsk Mazowiecki do 2030 r. z perspektywą do 2090 r.” (uchwała z 21.01.2019 r., nr IV.31.2019). Cele szczególne planu to ochrona zdrowia mieszkańców przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych, w szczególności fal upałów (program „W cieniu parasola”), ochrona mienia prywatnego i publicznego oraz infrastruktury komunalnej przed nadmiarem wody w sytuacjach ekstremalnych opadów (program „Sucha stopa”), Tworzenie i wzmocnienie infrastruktury zielonej i błękitnej na terenie miasta (program „Zielony parasol”),
„Programu Ograniczenia Niskiej Emisji dla Miasta Mińsk Mazowiecki” (uchwała z 04.03.2019 r., nr VI.43.2019). Głównym celem programu jest likwidacja źródeł spalania paliw stałych o mocy do 1 MW niespełniających wymagań „ekoprojektu”. W 2024 r. zamontowanych zostało 8 kotłów gazowych oraz 1 pompa ciepła,
Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie miasta Mińsk Mazowiecki na 2024 r. (uchwała z 25.03.2024 r., nr LXXI.632.2024).
Ochrona powietrza
01.04.2024 r. ruszył nabór wniosków w ramach czwartej edycji programu dofinansowania gminnego do wymiany kotłów grzewczych. Do 31 maja 2024 r. można było składać wnioski o udzielenie dotacji celowej na realizację inwestycji z zakresu ochrony powietrza polegającej na:
wymianie niskosprawnego i nieekologicznego kotła (tzw. piece kopciuchy, kozy, kominki) na niskoemisyjne urządzenie grzewcze (zasilane gazem, olejem, energią elektryczną),
przebudowie instalacji grzewczej w związku z likwidacją pieca na paliwo stałe
Pula środków przewidzianych w budżecie miasta Mińsk Mazowiecki na dofinansowanie wymiany kotłów grzewczy wynosiła 100.000 zł.
W 2024 r. Straż Miejska Miasta Mińsk Mazowiecki przeprowadziła 113 kontroli nieruchomości dotyczących spalania odpadów w piecach c.o. oraz 11 kontroli przestrzegania przepisów ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach oraz ustawy o odpadach. Obszarem objętym kontrolą był cały teren Miasta Mińsk Mazowiecki.
polski kongres klimatyczny
19.03.2024 r. Burmistrz Marcin Jakubowski wziął udział w Polskim Kongresie Klimatycznym w Warszawie. Był uczestnikiem panelu pt. „Wyzwania polskich miast, a polityka klimatyczna Rządu: włączająca, transparentna i partnerska perspektywa". Burmistrz mówił o tym, jak miasto Mińsk Mazowiecki przygotowuje się do zmian klimatycznych. Ważne tematy to: transport miejski i mobilność zrównoważona, zrównoważony rozwój urbanistyczny, finansowanie zrównoważonych inwestycji miejskich i efektywne zużycie energii w mieście.
otwarcie skweru przy ul. kołowej
13.04.2024 r. odbyło się oficjalne otwarcie skweru przy ulicy Kołowej, którego dokonała Wiceburmistrzyni Katarzyna Łaziuk. Wybieg dla psów jest efektem projektu złożonego w Budżecie Obywatelskim w 2022 r. Dzięki oddolnej inicjatywie mieszkańcy zyskali ogrodzone miejsce, gdzie można puścić psa ze smyczy lub poćwiczyć z nim na urządzeniach treningowych, a właściciele mogą nawiązać relacje i wymieniać się doświadczeniami.
leśna ścieżka dydaktyczna
Od 03.04.2024 r. już oficjalnie uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 mogą korzystać ze ścieżki dydaktycznej stworzonej w szkole w ramach projektu konkursowego „Klasa z drewna". W otwarciu ścieżki uczestniczyła społeczność szkoły oraz samorządowcy, rodzice, wykonawcy ścieżki i organizator konkursu Nadleśnictwo Mińsk Mazowiecki. Ścieżka obejmuje - wiatę ze stołem edukacyjnym, skocznię dla dzieci, na której uczniowie mogą porównywać swoje skoki w dal z leśnymi rekordzistami, grę dydaktyczną służącą do rozpoznawania liści, tablice informujące o cyklu życia lasu i pozwalające rozpoznawać różne gatunki drzew, koło wiedzy podsumowujące informacje o lesie i stację meteorologiczną.
miejska przystań turystyczna
Wybierając się na spacer do lasu czy rowerową wycieczkę można już odpoczywać w Miejskiej Przystani Turystycznej przy ul. Sportowej 1. Do dyspozycji mieszkańców są tu zadaszone stoły i ławki, kosze do segregacji śmieci, rowerowa stacja naprawcza i mobilny stojak na rowery. Można pograć w tenisa stołowego lub poćwiczyć na siłowni. Wokół donice z kwiatami i las.
kule bokashi oczyszczajA parkowe zbiorniki wodne
08.08.2024 r. ekipa Greenland, przedstawiciele Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Promocji, pracownicy mińskiego ZGK i mińska społeczność, wspólnie wrzucili do zbiorników wodnych w parku miejskim 3.000 kul bokashi.
Kule Bokashi to niezwykły, przyjazny środowisku sposób na oczyszczanie zbiorników wodnych. Mogą być stosowane w przydomowych oczkach wodnych, stawach, jeziorach, a nawet w morzu (w Japonii co roku organizuje się akcję oczyszczania przybrzeżnych stref morskich przy pomocy tysięcy takich kul). Wrzucone do wody, opadają na dno, gdzie sukcesywnie rozpadają się, uwalniając efektywne mikroorganizmy. Efekt: woda zdatna do kąpieli, szczęśliwsza fauna i flora, równowaga mikrobiologiczna, zanik przykrych zapachów.
zielony ekopiknik przy rondzie hallera
22.09.2024 r. mieszkańcy Mińska Mazowieckiego spotkali się na Zielonym Ekopikniku z okazji Europejskiego Tygodnia Mobilności (16-22 września), który w tym roku odbywał się pod hasłem „Współdzielenie przestrzeni publicznej!”.
Były rozmowy dotyczące adaptacji miasta do zmian klimatu, opowieści o życiu pszczół, ekologiczne gry, zajęcia książkowo-artystyczne, warsztat wicia wianków, sportowe animacje, zrównoważony transport promował autobus elektryczny komunikacji miejskiej, florystki i stolarze zbudowali pełen róż przystanek dla zakochanych i ogromnego roślinnego motyla, który swoim pięknem uwiódł wszystkich uczestników.
badania miejskich drzew
Wydział Zieleni Zarządu Gospodarki Komunalnej nawiązał współpracę z renomowanym dendrologiem Tomaszem Maksymem z pracowni Viridis, aby zadbać o zdrowie miejskich drzew. W ramach tej inicjatywy przeprowadzono szczegółowe badania wskazanych drzew w Parku Dernałowiczów, przy użyciu specjalistycznych narzędzi, takich jak tomograf akustyczny i pulling test. Wyniki badań wykazały, że kilka drzew jest osłabionych i wymaga szczególnej uwagi. Zostały one oznaczone specjalnymi kartkami informacyjnymi. Planowane są także kolejne etapy badań oraz działania mające na celu długoterminową ochronę i pielęgnację miejskiej zieleni.
pielęgnacja zieleni miejskiej
Pielęgnacja zieleni miejskiej realizowane jest systematycznie przez Zarząd Gospodarki Komunalnej w Mińsku Mazowieckim i związana jest z:
obsadzaniem roślinami sezonowymi skwerów, rond, donic i kwietników,
wykonywaniem nasadzeń uzupełniających roślinami okrywowymi zieleńców w pasach drogowych oraz zieleni grupowanej w parku i na skwerach,
wykonywaniem nasadzeń drzew na terenie miasta.
Efektem wymienionych działań jest poprawa walorów estetycznych miasta, zahamowanie degradacji i odbudowy miejskich terenów zieleni, wzrost ekologicznej świadomości mieszkańców miasta, zaspokojenie potrzeb mieszkańców związanych z utrzymaniem estetyki, a w szczególności porządku i czystości na terenach publicznych oraz rozbudzenie i uświadomienie tych potrzeb na terenach prywatnych.
W 2024 r. posadzono 470 krzewów, w tym 460 to irga błyszcząca i 10 to tawuła.